Aboneaza-te la newsletter



Contact

Zalău, Piaţa 1 Decembrie 1918, nr. 11, Sălaj, România

0260/612870

0260/612870



cinema


Filmografiile Simonei: O pură formalitate (1994)

Filmografiile Simonei: O pură formalitate (1994)


Iunie 2017


Autor: Simona Ardelean



Am văzut, desigur, majoritatea filmelor care poartă semnătura lui Giuseppe Tornatore. De aceea, m-am întrebat cum de acesta mi-a scăpat printre degete ca o pepită la marginea unui râu iluzoriu, american.  N-aș revedea multe dintre filmele pe care le-am văzut. O vizionare e o călătorie suficientă alături de un necunoscut cu care schimbi agreabil consideraţii generale și căruia/căreia îi mărturisești franc lucruri pe care nu prea le scoţi din sertare de obicei. Unele filme te fac să tresari, altele îţi storc lacrimi, dar, în cele din urmă cobori la staţia ta ușor ostenit emoţional, dar împăcat și cu urări de bine. Sunt însă și filme, și acesta este din categoria aceasta, cu care ai vrea un bilet retur sau chiar o călătorie până la citeste tot [...]

Generalul și diplomatul

Generalul și diplomatul


Iunie 2017


Autor: Alexandru Jurcan



Scriitorul Cyril Gély s-a născut în 1968. Piesa sa – Diplomație – s-a jucat la Paris la Teatrul Madeleine în 2011. În rolurile principale: André Dussollier și Niels Arestrup. Cyril a mai scris scenariul la Chocolat, dar și romanul Fabrika. În 2014 el a scris scenariul la Diplomație (premiul César, 2015), deoarece regizorul Volker Schlöndorff a început să realizeze filmul după piesa ce se juca la Paris, păstrându-i pe cei doi actori de la teatru în rolurile principale. E noaptea din 24-25 august 1944. Soarta Parisului e în mâinile generalului van Choltitz (Niels Arestrup). Hitler a hotărât să distrugă Parisul. Totul e minat, gata să explodeze. Pe o scară secretă, vine la general diplomatul suedez Nordling (André Dussollier), pregăti citeste tot [...]

Filmografiile Simonei: Alone in Berlin (2016)

Filmografiile Simonei: Alone in Berlin (2016)


Mai 2017


Autor: Simona Ardelean



Dacă într-o noapte de iarnă un cinefil… s-ar fi rătăcit prin romanul călător al lui Italo Calvino al cărui titlu îl parafrazez aici, ar fi găsit suficiente resurse pentru zece poveşti. De altfel, în cartea cu pricina, scriitorul italian aruncă zece mreje de roman fără final. Aflată în ipostaza unui cinefil rătăcit, m-am trezit în faţa unui ecran pe care rula un film pe care nu l-am ales, ci l-a ales un altul pentru mine. Un film care, probabil, şerpuit, mă căuta. Un film cu un final ca un bulgăre de zăpadă. Cum aşa?  Vincent Perez (pe care ni-l amintim pentru succesul de Oscar cu Indochine – 1992) ecranizează romanul lui Hans Fallada, Fiecare moare singur, pe care acesta l-a scris cu puţin timp înaintea morţii sale la 50 şi ceva de a citeste tot [...]

Înmormântare cu măști

Înmormântare cu măști


Mai 2017


Autor: Alexandru Jurcan



Mă obsedează înmormântarea din filmul israelian Cele șapte zile, realizat de Ronit Elkabetz și Shlomi Elkabetz în 2008. Pentru că sirena avertizează, iar oamenii își pun grăbiți măștile antigaz acolo în fața gropii. Un fel de grotesc dramatic sau războiul ca oaspete cotidian. Omul se obișnuiește cu orice…  Apoi se duc toți să stea șapte zile împreună pentru reculegere și doliu familial, sub spectrul rigid al religiei lor. Rând pe rând măștile-metaforă cad, sub impulsul certurilor. O frăție minată sub o fațadă putredă. Doar mama suferă pentru mort, pentru fricțiunile celor vii, pentru superficialitatea jelaniei. Sub starea de doliu trăiesc mereu dorințe acute: unul ar vrea să fie primar, alta s-ar mărita din disperare, iar pro citeste tot [...]

Singurătatea femeilor

Singurătatea femeilor


Aprilie 2017


Autor: Alexandru Jurcan



Regizorul polonez Tomasz Wasilewski a realizat în 2016 un film cutremurător: Statele unite ale iubirii, în care joacă Marta Nieradkiewicz, Magdalena Cielecka, Julia Kijowska etc. Suntem în Polonia din 1990, într-o lume ce se vrea nouă, însă atmosfera e corozivă, sufocantă. O lume debusolată, în cădere liberă, într-o derută a blocurilor reci, cenușii. Lipsa comunicării e flagrantă. Cele două femei se salutau de șase ani pe palier, fără să-și vorbească. Iubirea e sacrificată de porniri carnale efemere. Nuditatea ca metaforă. Violența se înscrie în vidul noncomunicării.  Un merit incontestabil îl are imaginea semnată de al nostru Oleg Mutu, care realizează o distanțare prin imagini reci, printr-o stilistică elaborată ce-i este proprie citeste tot [...]

Filmografiile Simonei: Nocturnal Animals (2016)

Filmografiile Simonei: Nocturnal Animals (2016)


Aprilie 2017


Autor: Simona Ardelean



Regizorul filmului, Tom Ford, declara într-un interviu că nu are sens să petreci o oră şi jumătate într-o sală de cinema dacă filmul pe care-l vezi nu te provoacă, nu te face să te gândeşti la nuanţele sale persistând şi după vizionare, fantomatic, în mintea ta. Aflat la al doilea film al său după A single man (2009), Tom Ford împrumută thrillerul psihologic al lui Austin Wright intitulat Tony şi Susan şi îl rescrie ca scenariu pentru Nocturnal Animals, schimbându-i astfel şi titlul. De altfel, titlul filmului este titlul manuscrisului pe care protagonista, Susan Morrow (Amy Adams) îl primeşte de la fostul soţ, Tony Hastings/ Edward Sheffield (Jake Gyllenhall). Până aici totul pare a se aşeza în păpuşi ruseşti, concentric şi progresiv redu citeste tot [...]

Omul bun și viața altora

Omul bun și viața altora


Martie 2017


Autor: Alexandru Jurcan



Invazia denigrărilor în urma accesului la dosare mi-a amintit de filmul lui Florian Henckel din 2006, adică Viaţa altora, cu Ulrich Mühe, Ulrich Tukur şi Martina Gedeck, film recompensat cu Oscar pentru film străin. În anul 1984 scriitorii erau supravegheaţi, filaţi, spionaţi. Exista o școală de informatori habotnici, libidinoși. Casa lui Anton e împânzită de fire, sârme, capcane, microfoane. Fiecare cuvânt e cântărit, notat, raportat. Securistul Gerd ascultă zi şi noapte, până când viaţa scriitorului devine propria sa viaţă. Ne face impresia unui securist periculos în meticulozitatea lui. Numai că el devine fascinat de lumea pe care o descoperă şi aici e turnura inedită a poveştii. Securistul va trece de partea scriitorului, când va subtili citeste tot [...]

Reeditări filmice (II)

Reeditări filmice (II)


Martie 2017


Autor: Ioan-Pavel Azap



Năpasta (1) Prima transpunere cinematografică a unei opere literare asupra căreia s-a revenit, ne raportăm la anul versiunii iniţiale, a fost Năpasta, după piesa omonimă a lui. I.L. Caragiale, ecranizată în 1928, respectiv în 1982, tot sub titlul Năpasta1. Năpastă interbelică a avut premiera în 20 ianuarie 1928, la cinematograful „Marioara Voiculescu”. Filmul, regizat de Ghiţă Popescu (actor, regizor, 1866-1943) şi Eftimie Vasilescu (operator de imagine, regizor, producător, 1895-1986), avându-i în distribuţie pe: Ecaterina Niţulescu-Şahighian (Anca), Ghiţă Popescu (Ion), Nicolae Manolescu (Dragomir), Ion Cosma (Gheorghe), I. Constantinescu (Primarul), I. Marinescu (Dumitru), Camelia Mihail (Viziunea lui Ion), Cristache Antoniu (Un citeste tot [...]

Filmografiile Simonei: The Olive Tree (2016)

Filmografiile Simonei: The Olive Tree (2016)


Martie 2017


Autor: Simona Ardelean



Până la The Olive Tree (El Olivo), n-am văzut niciun film de-al regizoarei/actriţei Icíar Bollaín. După vizionarea acestui film, voi parcurge invers firul timpului, vizionându-i film cu film, până la debutul său, în speranţa că şi celelalte filme vor avea un mesaj la fel de profund şi sensibil, dar şi o reprezentare vizuală la fel de proaspătă şi onestă. Desigur, ideea filmului i se datorează scenaristului, Paul Laverty, care a colaborat cu regizoarea şi în 2010 pentru También la lluvia şi Kathmandu lullaby (2011) şi care, ca şi în I, Daniel Blake (2016) a arătat un interes constant pentru temele sociale. Filmul acesta porneşte de la impactul puternic pe care i l-a lăsat scenaristului citirea unui articol despre vânzarea măslinilor străvechi citeste tot [...]

Filmografiile Simonei: Tallulah (2016)

Filmografiile Simonei: Tallulah (2016)


Februarie 2017


Autor: Simona Ardelean



Îmi amintesc și acum, de parcă ar fi fost ieri, modul în care Ellen Page m-a făcut să suspin interpretând-o pe Juno în filmul cu titlu omonim din 2007. E o actriţă măruntă, doar la modul propriu, cu o faţă de copil mirat și o forţă expresivă care vine dintr-un mod aproape rebel și sălbatic în care interpretează cu oarecare nonșalanţă rolurile pe care le primește. De curând, am avut ocazia să o văd jucând un rol tangent, tematic, cu cel din Juno, în Tallulah. Şi aici, ca-n filmul anterior menţionat, face pereche cu Allison Janney. Allison apare în 2016 în rolul lui Margo, mama iubitului Tallulahei, pe care tânăra o întâlnește într-un moment de solitudine și disperare și titlul filmului se justifică, pentru mine, doar pe jumătate, fii citeste tot [...]

Reeditări filmice (I)

Reeditări filmice (I)


Februarie 2017


Autor: Ioan-Pavel Azap



O introducere Filmul a apelat încă din primii ani de existenţă la literatură, prin adaptarea unor opere mai mult sau mai puţin celebre, de valori şi cu rezultate artistice diferite. Probabil că prima ecranizare (termen impropriu, fiind vorba de o mare libertate în raport cu modelul literar) este realizată de George Méliès, în 1902: Le Voyage dans la lune / Voiajul în Lună, inspirat din prozele lui Jules Verne şi H.G. Wells (filmul s-a păstrat şi poate fi văzut şi azi); tot în 1902, Ferdinand Zecca, regizor al firmei Pathé Frères, realizează Victimele alcoolismului, după romanul L’Assommoir / Crâşma de Émile Zola; ş.a.m.d. Atât în Europa cât şi în America, literatura a fost şi este o sursă constantă de inspiraţie pentru arta/indus citeste tot [...]

Filmografiile Simonei: Mr. Pip (2012)

Filmografiile Simonei: Mr. Pip (2012)


Ianuarie 2017


Autor: Simona Ardelean



Fiecare dintre noi își are adevărul său. Pentru locuitorii de pe insula Bouganville, dl Watts (interpretat de Hugh Laurie a cărui figură a devenit cunoscută publicului românesc mai ales datorită serialului de televiziune Dr. House) este ultimul alb rămas. Ceilalţi au plecat pe rând în cei zece ani de conflict între forţele armate trimise de Papua Noua Guinee să pună capăt mișcărilor secesioniste ale insulei și Armata Revoluţionară a acesteia. Insula a rămas aproape pustie după ce mina de cupru care asigura aproape 45% din venitul dat de exporturi ale arhipelagului Solomon s-a închis. Între 1988 și 1989 au murit aproape 20.000 de mii de oameni. Dl Watts a rămas. Pentru locuitorii de pe insulă, dl Watts nu este doar ultimul alb rămas, c citeste tot [...]

Filmografiile Simonei: Mon roi (2015)

Filmografiile Simonei: Mon roi (2015)


Decembrie 2016


Autor: Simona Ardelean



Filmul seamănă la început cu un articol semiobscur despre terapii alternative, iar celor mai sceptici dintre cinefili acest început le va părea stângaci. Un genunchi accidentat este, în fapt, conform terapeutului așezat la periferia vizuală a acestui film, un refuz al pacientului de a înfrunta realitatea, o lipsă de flexibilitate, de conștientizare a lucrurilor pe care, în fuga existenţei, le pierdem din vedere.  Protagonista, pe care o vedem temătoare pe înălţimile albe și pustii ale munţilor înainte de această explicaţie tangent medicală, se avântă abrupt ca într-un atac final al unei dureroase determinări pe pantele sinuos descendente. Mai apoi, în urma accidentului ori voalatei tentative de suicid, o regăsim în faţa terapeutului necon citeste tot [...]

Luna în care bărbații ucid

Luna în care bărbații ucid


Decembrie 2016


Autor: Alexandru Jurcan



Philippe Djian (n. 1949) s-a făcut cunoscut după ce regizorul Jean-Jacques Beineix i-a ecranizat romanul 37°2 le matin. A scris nuvele, dar și Zone érogène, iar recent a primit premiul Inerallié pentru romanul Oh… în 2012. Scria Djian că decembrie e luna „în care bărbații ucid, se îmbată, gem, mor”. Personajul central este Michèle, șefă la jocurile video, cu un fiu cam tăntălău, cu un ex-soț (care are o iubită) și cu un amant (soțul celei mai bune prietene). Iată că la Cannes (în 2016) s-a prezentat filmul lui Paul Verhoeven – Elle – inspirat din romanul Oh… Cine este Ea? Michèle, naratoarea din roman. Regizorul a înlăturat vocea din off și, mai mult decât în carte, mizează pe insondabil. Scriind romanul, Djian s-a gândit me citeste tot [...]

Filmografiile Simonei: Perfect Strangers (2016)

Filmografiile Simonei: Perfect Strangers (2016)


Noiembrie 2016


Autor: Simona Ardelean



Perfect Strangers (2016) este un film italian în regia lui Paolo Genovese, responsabil și pentru Ever Been to the Moon? (2015), Blame Freud (2014), Una famiglia perfetta (2012) sau The Immature (2011). Născut la Roma și absolvent de Stiinţe Economice și Business, regizorul și scenaristul și-a început activitatea cinematografică relativ recent, făcând parte din noul val de populari regizori italieni, cu un debut major datând abia din 2002. Cu toate acestea, Genovese a primit nenumărate distincţii pentru filmele sale, iar cel despre care am ales să scriu astăzi își merită, cu prisosinţă, cele zece premii și zece nominalizări la festivaluri de profil din Italia și străinătate. Categoria în care filmul este încadrat de public și specialiști est citeste tot [...]

Filmografiile Simonei: Me before you (2016)

Filmografiile Simonei: Me before you (2016)


Octombrie 2016


Autor: Simona Ardelean



Me before you sau în varianta română, Înainte să te cunosc, este semnătura de debut cinematografic a regizoarei Thea Sharrock în colaborare cu jurnalista și scriitoarea britanică Jojo Moyes care, în postura de scenaristă, a avut deplina libertate de a-și adapta romanul pentru marele ecran. Actorii principali aleși pentru film sunt Emilia Clarke și Sam Claflin, actori pe care toată lumea îi știe din Game of Thrones (Daenerys Targaryen, mama dragonilor) și, respectiv, The Hunger Games (Finnick Odair) astfel că, încă dinaintea începerii filmului, spectatorul va avea o oarecare senzaţie de familiaritate. Numai că orizontul de expectanţă se va disipa în particule mici, transparente, pentru că rolurile celor doi par oglinzi ireale ale performanţelor acto citeste tot [...]