Aboneaza-te la newsletter



Contact

Zalău, Piaţa 1 Decembrie 1918, nr. 11, Sălaj, România

0260/612870

0260/612870



Texte & studii traditionale


Hristos – Preot şi Rege*

Hristos – Preot şi Rege*


Decembrie 2016


Autor: René Guénon



Printre numeroasele simboluri aplicate lui Hristos, multe fiind legate de cele mai vechi tradiţii, unele reprezintă mai ales autoritatea spirituală sub toate aspectele sale, iar altele, în folosirea lor obişnuită, fac mai mult sau mai puţin aluzie la puterea temporală. Astfel, de pildă, se întâlneşte frecvent Globul Lumii ţinut în mână de Hristos, insigna Imperiului, adică a Regalităţii universale. Asta pentru că, în persoana lui Hristos, funcţiile sacerdotală şi regală, de care sunt legate autoritatea spirituală şi respectiv temporală, sunt cu adevărat inseparabile; ambele îi aparţin în mod eminent şi prin excelenţă, ca principiu comun din care provin în toate manifestările lor.  Fără îndoială, poate părea că, într-un mod gen citeste tot [...]

Crăciunul

Crăciunul


Decembrie 2016


Autor: Daniel Hoblea



Pentru oamenii zilelor noastre, naşterea unui copil constituie un eveniment cu totul deosebit, prilejul unei bucurii greu de exprimat în cuvinte. Dar, înainte de întruparea Fiului lui Dumnezeu, lucrurile nu stăteau, întotdeauna, aşa. Aproape toate triburile trace, bunăoară, aveau obiceiul să-şi plângă nou-născuţii şi să se bucure pentru cei ce părăseau această viaţă, considerată de strămoşii noştri o adevărată „vale a plângerii”. Nici vechii greci nu o vedeau altfel: „A nu se naşte cineva întrece tot ce s-ar putea spune” (Sophocles); sau: „Cel mai bine pentru om este să nu se nască” (Euripides). Până şi latinii – cei mai pragmatici dintre antici – gândeau la fel: „Ar trebui să ne adunăm şi să bocim pe acela ce se naşt citeste tot [...]

„Făcurăm din lopeți aripi nebune”

„Făcurăm din lopeți aripi nebune”


Octombrie 2016


Autor: Irina Papahagi



Dante îl întâlneşte pe Ulise în cercul al optulea, închis într-o limbă de foc, în acea „veche flacără” (v. 85) care se ridică și începe să povestească periplul spre „muntele negru” (v. 133), sfârșit în naufragiu. Coşbuc se oprește în comentariul său asupra unui singur aspect al episodului, și anume asupra pedepsei aplicate lui Ulise și lui Diomede. Convins fiind că păcatele descrise în Comedie sunt intelectuale și nu morale, vicii ale procesului gândirii, Coşbuc stabilește unele legături interesante între cânturile în care pedeapsa este focul.  „În iad sînt pedepsiți cu foc cei din cetatea lui Dis, cei de pe cîmpul violenților împotriva lui Dumnezeu, simoniacii din bolgea a treia și sfătuitorii de rele din bolgea a o citeste tot [...]

Taoism şi Confucianism (II)*

Taoism şi Confucianism (II)*


August 2016


Autor: René GUÉNON



(Continuare din numărul 133/februarie 2016  al revistei „Caiete Silvane”) Fondatorii celor două doctrine, Lao Zi şi Kong Zi (pe care occidentalii l-au numit Confucius) au fost deci contemporani, şi istoria ne arată că ei s-au întâlnit într-o zi. „L-ai descoperit pe Tao?” a întrebat Lao Zi. „L-am căutat douăzeci şi şapte de ani, a răspuns Kong Zi, şi nu l-am găsit”. La acest răspuns, Lao Zi s-a limitat la a-i da interlocutorului său aceste câteva îndrumări: „Înţeleptul iubeşte obscuritatea; el nu se descoperă primului venit; studiază timpurile şi circumstanţele. Dacă momentul este favorabil, vorbeşte; dacă nu, tace. Cel ce are o comoară nu o arată la toată lumea; astfel, cel cu adevărat înţelept nu-şi dezvălui citeste tot [...]

Epistolar ardelenesc (1816): Scrisoarea 24

Epistolar ardelenesc (1816): Scrisoarea 24


Mai 2016


Autor: Kazinczy Ferenc



(Continuare din numărul 135/aprilie 2016 al revistei „Caiete Silvane”) Armăsarii din grajdul mare sunt dresaţi într-un manej acoperit. Priveliştea unor cai atât de frumoşi, purtând în spinare un bărbat tânăr de 20 de ani, cu membre musculoase, cu faţa înflăcărată, cu ochii scânteietori – un cavaler atât de experimentat! – impresionează. Dar atâta nu-i îndeajuns, prietene, ascultă-mă în continuare: pe aceşti cai minunaţi, un tânăr atât de chipeş şi nu unul oricare, ci cel care în urmă cu doar o jumătate de ceas declama cu atâta simţire versurile lui Kleist, Berzsenyi şi Horaţiu; un tânăr fecior, care stătea în prezenţa mamei sale iubitoare nu cu o frică de slugă, ci cu îngrijorarea sugerată de o cinstire dus citeste tot [...]

Influenţa bisericilor de lemn asupra lui Kós Károly

Influenţa bisericilor de lemn asupra lui Kós Károly


Aprilie 2016


Autor: Varga István Attila



Introducere  Arta 1900 în general, aşadar şi secessionul, apare ca o reacţie la istorismul secolului al XIX-lea, căruia îi reproşează abundenţa elementelor culturale şi raportul excesiv cu istoria. Acest curent artistic şi-a propus să rupă cu trecutul şi să creeze un stil original, dar apelează des la tradiţie. Însă, această tradiţie nu este una urbană, ci vernaculară, o tradiţie arhitecturală a mediului rural; acest stil îşi căuta inspiraţia în arta populară, în elementele arhaice1, deci şi în bisericile de lemn. Din punct de vedere etnografic, comuna Almaşu este poziţionată la marginea Ţării Călatei. Este caracterizată, în vecinătatea şi în structura ei, de prezenţa unor sate româneşti de la sfârşitul Evului Medi citeste tot [...]

Sălajul în 1840 (2)

Sălajul în 1840 (2)


Martie 2016


Autor: Kövary László



Produsele  Sălajul este binecuvântat cu toate roadele subcerescului, astfel încât, dacă ar găsi un vad comercial bun, ar putea deveni cea mai prosperă regiune din Imperiul Austro-Ungar, dar [în lipsa lui] produsele i se prăpădesc fără să fie apreciate şi preţuite [la justa valoare], pentru că puţinul care ajunge pe pieţele din Cluj, Oradea, Debreţin şi Carei e doar un strop din imensul ocean [al abundenţei]. Majoritatea dobitoacelor necuvântătoare îşi găsesc de mâncare aici cu uşurinţă, prin urmare [Sălajul] se mândreşte cu numeroase specii de animale, atât domestice cât şi sălbatice. Din rândul celor de casă se evidenţiază mulţimea oilor şi râmătorilor. Toţi gospodarii cresc mioare din rasele autohtone – după posib citeste tot [...]

Aspecte paremiologice ale inegalității de gen

Aspecte paremiologice ale inegalității de gen


Martie 2016


Autor: Eugen Crihan



Inegalitatea de gen este una dintre realitățile socio-antropologice cele mai rezistente la schimbare. Într-un anume fel, ea reprezintă „ultima inegalitate”, potrivit sintagmei-titlu a unei lucrări a lui Vladimir Pasti. Cu alte cuvinte, în pofida demersurilor fructuoase realizate începând cu epoca modernă în direcția eliminării din viața socială și politică a oricăror discriminări între „oameni și cetățeni”, inegalitatea dintre femei și bărbați a continuat și continuă să subziste, creând dezechilibre socio-antropologice semnificative. Simplificând o realitate foarte complexă, temeiul acestei inegalități este diferența, tematizată ca „naturală”, dintre femei și bărbați, care ar transcende distanțele temporale și spațial citeste tot [...]

Emanuel –  „plinirea vremii”

Emanuel – „plinirea vremii”


Decembrie 2015


Autor: Ion Buga



„Şi i-a binecuvântat Simeon şi a zis către Maria,  mama lui Iisus: iată, Acesta este pus spre căderea  şi spre ridicarea multora în poporul lui Dumnezeu”.                                                       (Luca 2,34).   citeste tot [...]

„Iarăşi şi iarăşi”, Decembrie

„Iarăşi şi iarăşi”, Decembrie


Decembrie 2015


Autor: Nazaria Buga



De sus, din Ontologie, cade Creaţia peste pământ. Eterul se înfioară de lăstarii fragili ai devenirilor. Câmpul devenirilor cuantic. Ca după o ploaie.  Cu turmele de aur, suntem în transhumanţă şi în tumult. „Împotriva vântului, a grindinei, a furtunilor”. Cărările trec şi pe-aici. Înspre o patrie îndepărtată, abia întrevăzută. Patria ideală. Vegheată, aici şi acolo, de al nostru „Christ aux mille visag citeste tot [...]

În loc de colind (Jertfa laudei)*

În loc de colind (Jertfa laudei)*


Decembrie 2015


Autor: Roxana Cristian



Aceste cuvinte se aud în exprimarea liturgică Mila Păcii, jertfa Laudei.  Momentul acestei cân­­tări este în intervalul dintre rugăciunea punerii înainte, aducerii şi marea rugă­ciune euharistică. Mai exact, stra­na-starea cântă astfel ime­diat după ce diaconul, închi­pu­indu-l pe Arhanghelul Mihail înainte de crearea omului, pe când se prăbuşea Lucifer căzând din cer ca un fulger cu ceata care-l urma, zice cu putere: „Să stăm bine, să stăm cu frică, să luăm aminte, Sfânta jertfă în pace a o aduce”.  citeste tot [...]

Traian Vedinaș –  un sociolog în ofensivă*

Traian Vedinaș – un sociolog în ofensivă*


Noiembrie 2015


Autor: Mircea Popa



Sociolog recunoscut la Universitatea din Cluj, autor al unor cărți de specialitate precum Sistemul culturii țărănești (2000), Introducere în sociologia rurală (2001), Proiecte și paradigme în gândirea socială românească (2004), Dominația televiziunii (2006), Antropologie și asincronism (2007), dar și al unor cărți de istoria și morfologia culturii, precum cele închinate lui Onisifor Ghibu (O. Ghibu educator şi memorialist, 1983), Coresi (Coresi), Timotei Cipariu (Timotei Cipariu, Arhetipuri ale permanenței), Mircea Eliade (Bătăliile mistagogului M. Eliade, 1988), Eugeniu Speranța (Eugeniu Speranța și școala caracterelor, 2009) și chiar al unui roman (Podul interzis, 2010). Toate acestea dovedesc pasiunea sa de a comenta c citeste tot [...]

Simion Bărnuţiu – filologul*

Simion Bărnuţiu – filologul*


Octombrie 2015


Autor: Mircea Popa



Într-o bună carte de recuperare şi inter­pre­tare a activităţii social-politice a lui Simion Bărnuţiu, Petre Pandrea scria, în 1935, aceste cuvinte esenţiale despre marele român care a rostit celebrul discurs de pe Câmpia Libertăţii de la Blaj la 3/15 Mai 1848: „Într-o terminolo­gie latinizantă şi provincială, foarte adeseori greoaie, cu întortocheri stilistice parcă de cronicari şi de tirade ciceroniene, într-o armură stilistică de cărturar ardelean, netrecut prin focul izbăvitor al poeziei şi al literaturii, care dă elasticitate şi strălucire, Bărnuţiu prezintă materialul brut, dat tipic al unei doctrine juridico-politice din prima jumătate a secolului al XIX-lea. Nu poate fi despărţit de citeste tot [...]

Pedagogica (fragment)*

Pedagogica (fragment)*


Octombrie 2015


Autor: Simion Bărnuțiu



Cap. I   § 22. Scopul educaţiunii   Scopul educaţiunii nu poate fi altu decât a cultiva umanitatea în fiecare om pre cât se poate mai deplin. Cu cât se cultivă mai deplin toate puterile omului tânăr şi cu cât armonesc ele mai frumos şi mai deplin, cu atâta se apropie învăţăcelul mai tare de idealul umanităţii deplinite.   § 23. Dezvoltaţiune ulterioară   Puterea cea mai nobilă a omului e raţiunea şi facultatea de a-şi determina voinţa de libertate, ceea ce e strâns unită cu raţiunea. Prin raţiune el cunoaşte ce e mai conform cu natura sa şi ce e mai demn de dânsa. Ea pune una lege pentru ce e drept şi citeste tot [...]

Spiritul Blajului*

Spiritul Blajului*


Octombrie 2015


Autor: Traian Vedinaş



Istoriografia mai veche a repartizat rolurile revoluţiei paşoptiste din Transilvania numindu-l pe Avram Iancu, „eroul spadei”, pe Andrei Şaguna „diplomat”, iar pe Bărnuţiu, „ideolog”1. Această identificare este discutabilă astăzi, când termenul de „ideolog”, cel puţin în cultura românească a fost demonetizat de regimul comunist prin introducerea în instituţii, organizaţii şi organisme a „învăţământului ideologic”, „învăţământ” care sub bagheta scolasticii marxist-leniniste a început în temniţa de la Aiud – oprit de strigătul lui Petre Ţuţea: „Nu există filozofie fără Platon şi fără Dumnezeu” & citeste tot [...]

Învăţătura lui  Śrī Rāmana Mahārshi* (II)

Învăţătura lui Śrī Rāmana Mahārshi* (II)


August 2015


14. – Discipolul (D.): Recomandaţi europenilor o metodă particulară? Maestrul (M.): Totul depinde de condiţionarea mentală a individului. Într-adevăr, nu poate exista aici vreo regulă strictă şi absolută. D.: Care sunt metodele preliminare în yoga? M.: Aceste metode nu sunt decât mijloace pentru a ajunge la yoga, aceasta nefiind, la rândul ei, decât un mijloc de a asigura realizarea Sinelui, ţinta supremă a tuturor metodelor. D.: Este munca un obstacol pentru realizarea Sinelui? M.: Nu. Pentru o fiinţă realizată, singur Sinele constituie realitatea. Acţiunile nu sunt decât fenomene fără influenţă asupra Sinelui. Chiar când exercită o activitate oarecare, fiinţa realiza citeste tot [...]

Învăţătura lui  Śrī Rāmana Mahārshi* (I)

Învăţătura lui Śrī Rāmana Mahārshi* (I)


Iunie 2015


1. – Un sannyāsin1: Cum se poate înţelege că lumea este Brahman? M.: Dacă viziunea voastră devine cea a înţelepciunii, veţi afla că lumea este Brahman. Dacă nu-l cunoaşteţi pe Brahman, cum să ştiţi că El pătrunde totul?    2. – Discipolul (D.): Ce este percepţia? Maestrul (M.): Percepţiile participă la starea în care se găsesc, oricare ar fi aceasta. În starea de veghe (jāgrat), corpul grosier percepe numele şi formele grosiere. În starea de vis (svapna), corpul mental percepe creaţiile mentale sub multiplele lor nume şi forme. În starea de somn profund, fără vise (suşupti), identificarea cu trupul dispare, prin urmare nu mai există percepţii. La fel, în citeste tot [...]

Din lirica engleză Samuel Taylor Coleridge (1772–1834)

Din lirica engleză Samuel Taylor Coleridge (1772–1834)


Iunie 2015


Kubla Khan   In Xanadu did Kubla Khan A stately pleasure-dome decree: Where Alph, the sacred river, ran Through caverns measureless to man Down to a sunless sea. So twice five miles of fertile ground With walls and towers were girdled round: And there were gardens bright with sinuous rills Where blossom’d many an incense-bearing tree; And here were forests ancient as the hills, Enfolding sunny spots of greenery.   But O, that deep romantic chasm which slanted Down the green hill athwart a cedarn cover! A savage place! as holy and enchanted As e’er beneath a waning moon was haunted By woman wailing for her demon-lo citeste tot [...]

Poveşti de vacanţă

Poveşti de vacanţă


Martie 2015


Autor: Olimpia MUREŞAN, Marcela BĂBĂNAŞ



Pornind de la certitudinea că „toţi oamenii mari au fost cândva copii”, Muzeul Judeţean de Istorie şi Artă din Zalău a implementat proiectul „Poveşti de vacanţă”, în perioada aprilie-decembrie 2014, având ca partener Şcoala „Mihai Eminescu” din Zalău. Scopul acestui proiect a constat în formarea unor deprinderi de a păstra şi valorifica componenta folclorică, ca sursă de inspiraţie în poveşti şi povestiri şi familiarizarea elevilor cu anumite activităţi specifice muzeului, cum este cercetarea de teren şi conservarea memoriei colective. Deoarece educaţia în cadrul muzeului este o educaţie transdisciplinară, centrată pe demersurile intelectuale şi afective ale copii citeste tot [...]

Sfintele Paşti în Mănăstirea La Trappe (din „Jurnal de călătorie, 1821-1822”)

Sfintele Paşti în Mănăstirea La Trappe (din „Jurnal de călătorie, 1821-1822”)


Aprilie 2014


Autor: Wesselényi Miklós - fiul



6 aprilie 1822 (Vinerea Mare). [Am mers] din Dreux în Nonancourt. O preafrumoasă vale se întinde domol în stânga drumului până la Tillières şi Verneuil. Ea este decorată cu mai multe case ingenios alcătuite, printre care şi un imens castel, aflat la capătul unei lungi alei încadrate de brazi. Şi aici, precum pe tot locul de la Paris încoace, pământul e sărac, plin de pietriş, totuşi el este forţat să producă unele dintre cele mai frumoase holde şi livezi, roade ale unei trude abile şi fără de odihnă. O fi sărac, dar lucrătorul agricol francez are palme puternice şi munceşte cu spor. Îmbrăcămintea lui, ca pretutindeni pe unde am umblat până acum, e formată dint citeste tot [...]

Ştefan Goanţă şi Sălajul 2. Gâlgău: 1962  Zalău: februarie 1963 – august 1964

Ştefan Goanţă şi Sălajul 2. Gâlgău: 1962 Zalău: februarie 1963 – august 1964


Februarie 2014


Autor: Irina Goanță, Silvia Sumlas



În 19 decembrie 1962, Ştefan Goanţă consemnează fără niciun echivoc: Formaţia de teatru a Căminului Cultural din Gîlgău a cîştigat premiul I la cel de-al III-lea festival Caragiale – acordîndu-i-se titlul de laureată. Pentru locuitorii din Gâlgău, participarea la etapa cea mai înaltă a acestui festival naţional a fost un eveniment uluitor, iar „Domnul Goanţă” - zeul lor protector, înţelegător, dar şi aspru când era nevoie. Mult timp după aceea, ori de câte ori trecea prin Gâlgău, „artiştii” laureaţi erau bucuroşi să-l întâlnească şi să mai discute despre spectacolul „acela” şi despre întâmplările iscate în jurul lui. citeste tot [...]

Despre rugăciune şi integrarea elementelor psihice*

Despre rugăciune şi integrarea elementelor psihice*


Decembrie 2013


Autor: Frithjof Schuon



1 În sensul cel mai obişnuit al cuvântului, rugăciunea se prezintă ca o practică ce pare a implica un punct de vedere antropomorfic şi sentimental: antropomorfic pentru că pare a-i atribui lui Dumnezeu o natură temporală şi o înţelegere umană, şi sentimental pentru că îmbracă expresii ce reliefează sentimentul. Or, e legitim şi chiar necesar să se conceapă Divinitatea sub un aspect mai mult sau mai puţin personificat, deoarece Ea are în mod real acest aspect în ce ne priveşte; şi pe de altă parte, atitudinea omului poate fără probleme, şi chiar în funcţie de acest punct de vedere, să se afirme prin intermediul unor moduri strict umane. Rugăciunea, astfel concepută, nu implică nicidecum, prin definiţie, concepţia unui Dumnezeu umanizat în citeste tot [...]

Despre cunoaştere*

Despre cunoaştere*


Iulie 2013


Autor: Frithjof SCHUON



1 Prin definiţie, orice cunoaştere este cea a Realităţii absolute; asta înseamnă că Realitatea este obiectul necesar, unic, esenţial al oricărei cunoaşteri posibile. Dacă este adevărat că există cunoaşteri ce par să aibă alte obiecte, se întâmplă aşa deoarece ele nu sunt decât modalităţi sau limitări ale Cunoaşterii; şi dacă aceste obiecte nu sunt aparent Realitatea, e pentru că ele nu sunt Obiectul Cunoaşterii, ci modalităţi sau limitaţii ale acestui Obiect, care este Dumnezeu văzut de Dumnezeu. Chiar existenţa lumii pare să contrazică aceste aserţiuni; nu este ea diferită de Realitatea absolută, de Obiectul unu şi divin? Vom răspunde că lumea, deşi nu este această Realitate, este totuşi expresia şi deci limitarea ei; lumea este a citeste tot [...]

Hermeneutica hasdeeană - O metodă in statu nascendi

Hermeneutica hasdeeană - O metodă in statu nascendi


Martie 2013


Autor: Oana MERCA



Ars interpretandi, hermeneutica nu trebuie confundată cu exegeza care se rezumă la a explica. Wilhelm Dilthey, întemeietorul hermeneuticii moderne, o numea ştiinţă despre arta înţelegerii. Demersul hermeneutic este, în definitiv, temeritatea de a decodifica mesajul unei opere/ document. Interpretarea şi înţelegerea rămân cele două noţiuni cheie pentru definirea statutului hermeneuticii. Mai mult, hermeneutica este interesată nu doar de interpretarea unui text, ci şi de validitatea interpretării. Elogiat de către Eliade pentru erudiţia şi metoda sa, Hasdeu este, la noi, cel dintâi care se apleacă asupra documentelor cu rigoarea şi metoda hermeneutului. Orice studiu, nou sau vechi, dedicat hermeneuticii trece în revistă ca dominante ale acestei metode ri citeste tot [...]

Ioan Alexandru, inedit A treia scrisoare de dragoste a poetului Ioan Alexandru  adresată Profirei Mureşan, iubita lui din prima tinereţe

Ioan Alexandru, inedit A treia scrisoare de dragoste a poetului Ioan Alexandru adresată Profirei Mureşan, iubita lui din prima tinereţe


Decembrie 2012


Autor: Maria şi Grigorie CROITORU



În paginile revistei Cultura, săptămânal editat de Fundaţia Culturală Română, redactor-şef Augustin Buzura, de joi, 11 octombrie 2012, criticul şi publicistul C. Stănescu realizează o largă recenzie a revistei Caiete Silvane, evidenţiindu-i incontestabilele merite şi aducându-i binemeritate elogii: „Continuăm lectura uneia dintre cele mai interesante, mai «pline» reviste din provincie: Caiete Silvane din Zalău. În comparaţie cu ea, destule reviste bucureştene şi din alte «centre de cultură» sunt provinciale. Una dintre însuşirile revistei constă în faptul că nu pare să sufere de complexul marginalităţii şi marginalizării. Nimeni nu «ţipă» acolo, cum fac destui alţii mai apropiaţi geografic Capitalei […]; redactorii revistei şi colab citeste tot [...]

Fragmente din volumul Ezoterismul creştin*

Fragmente din volumul Ezoterismul creştin*


Decembrie 2012


Autor: René GUÉNON



„Am remarcat în trecere, de câtva timp, că lumea occidentală n-a avut la dispoziţie o altă limbă sacră în afara ebraicii; acesta este, la drept vorbind, un fapt destul de ciudat şi care necesită câteva observaţii; chiar dacă nu are pretenţia de a rezolva diferitele chestiuni ce se pun pe acest subiect, acest fapt nu este lipsit de interes. E evident că, dacă ebraica poate juca acest rol în Occident, e datorită filiaţiei directe ce există între tradiţiile iudaică şi creştină şi a incorporării Scripturilor ebraice în Cărţile sacre ale creştinismului însuşi; însă ne putem întreba cum se face că acesta nu are o limbă sacră care să-i aparţină în mod propriu, cazul său apărând, printre celelalte tradiţii, ca realmente excepţional. Î citeste tot [...]

Lumea romanului românesc. 1965 – 1989 (I)

Lumea romanului românesc. 1965 – 1989 (I)


Noiembrie 2012


Autor: Ioana Revnic



Personaje. Îndeletniciri. Măriri și decăderi profesionale Lumea românească între anii 1965 – 1989: De la 19 milioane de locuitori în anii `60, la 23 de milioane în anii `80; (puțin) mai multe femei decât bărbați; numărul celor care locuiesc în mediul urban este sensibil mai mic decât cel al populației rurale; majoritatea celor apți de muncă lucrează în industrie1. Lumea personajelor din romanele românești scrise între anii 1965 – 1989: Primul lucru care s-ar constata la un recensământ al personajelor din romanele românești scrise între anii 1965-1989 ar fi flagranta superioritate... numerică a personajelor principale masculine (a personajelor masculine – în genere), care sunt de două ori și jumătate mai multe decât cele feminine. citeste tot [...]

Fragmente din Simbolismul crucii şi Stările multiple  ale Fiinţei*

Fragmente din Simbolismul crucii şi Stările multiple ale Fiinţei*


Iulie 2012


Autor: René GUÉNON



Din Simbolismul crucii: „(…) noi n-am înţeles niciodată să ne închidem exclusiv într-o formă determinată, ceea ce ar fi de altfel dificil din moment ce am luat cunoştinţă de unitatea esenţială ce se ascunde sub diversitatea formelor mai mult sau mai puţin exterioare, acestea nefiind în definitiv decât veşmintele unui singur şi acelaşi adevăr” (pp. 9-10). „(…) nu ne vom fixa pe expunerea unei anumite ramificaţii a doctrinei, aşa cum există ea într-o anumită civilizaţie, ci pe explicarea unui simbol care face parte cu siguranţă dintre cele comune aproape tuturor tradiţiilor, lucru ce reprezintă pentru noi indiciul că acestea sunt în directă legătură cu marea Tradiţie primordială” (p. 10). „Sincretismul constă în a asambl citeste tot [...]

Românii din Ungaria.* Studiu de caz pe câteva sate din  judeţul Hajdú-Bihar

Românii din Ungaria.* Studiu de caz pe câteva sate din judeţul Hajdú-Bihar


Mai 2012


Autor: Gheorghe ŞIŞEŞTEAN



Câteva precizări Multă vreme, din 1918 şi până la prăbuşirea regimului comunist, românii din Ungaria au reprezentat pentru noi o „identitate tăcută”. Puţinele ştiri care răzbăteau de dincolo de cortina de fier a graniţei româno-maghiare povesteau despre o comunitate românească vie, cu presă în româneşte, program de câteva ore pe săptămână la radio sau televiziune, în general, imaginea unei comunităţi etnice bine conservată. Datele despre volumele demografice ale românilor din Ungaria, în diferite momente istorice, sunt extrem de contradictorii, cifrele au o variaţie foarte mare şi până în prezent nu există date pertinente care să poată fi luate ca bază de plecare pentru o analiză statistică, fără conexiuni ideologico-legitimiste citeste tot [...]

Texte şi studii tradiţionale

Texte şi studii tradiţionale


Aprilie 2012


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



Se obişnuieşte în Occident să i se atribuie tan­trismului un caracter „magic”, ori cel puţin să se creadă că magia joacă în el un rol predominant; există aici o eroare de interpretare a tantrismului şi a magiei, despre care contemporanii noştri nu au în general decât idei extrem de vagi şi confuze, aşa cum am arătat într‑unul din articolele noastre recente. Nu vom reveni acum asupra acestui ultim punct; ci, luând magia strict în sensul său propriu (şi presupunând că ar fi astfel înţeleasă), ne vom întreba doar ce anume, în tantrismul însuşi, poate oferi pretextul acestei interpretări false, căci e întotdeauna mai important să explicăm o eroare decât să rămânem la constatarea ei. Mai întâi, vom aminti că magia, de ordin oricât d citeste tot [...]

René Guénon şi criza lumii moderne*

René Guénon şi criza lumii moderne*


Martie 2012


Autor: Jean BORELLA



O societate este în criză, nu atunci când cunoaşte tensiuni interne sau agresiuni externe, ci când instituţiile şi regulile ce o constituie, răspunzătoare să asigure viaţa comunităţii umane, reprezintă ele însele o sursă de dificultăţi şi se opun satisfacerii nevoilor la care ar trebui să răspundă. Starea de criză survine din două motive majore: pe de o parte, principiile sau valorile ce inspiră instituţiile îşi pierd forţa şi evidenţa pe măsură ce trece timpul; pe de altă parte şi în mod corelativ, orice structură instituţională sau juridică tinde să se consolideze şi să genereze structuri desemnate să remedieze defectele primelor structuri. Forţa proprie legii este într-adevăr invers proporţională cu forţa intrinse citeste tot [...]

Ātmă-Gītă - Rene Guenon

Ātmă-Gītă - Rene Guenon


Februarie 2012


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



În cea mai recentă lucrare a noastră am făcut alu-zie la un sens interior al Bhagavad-Gītei, care, când e considerată din acest punct de vedere, ia numele de Ātmā-Gītā2; cum ni s-au cerut câteva explicaţii pe acest subiect, credem că nu va f lipsit de interes să le dăm aici. Bhagavad-Gītā, care este, precum se ştie, un epi sod desprins din Mahābhārata3, a fost de atâtea ori tradu-să în limbile occidentale, încât ar trebui să fe bine cu-noscută de toată lumea; dar nu este aşa, deoarece, la drept vorbind, niciuna dintre aceste traduceri nu face dovada unei veritabile înţelegeri. Titlul însuşi este în general redat într-un mod uşor inexact, prin „Cântul Preafericitului”, căci, în realitate, sensul prin cipal al lui Bhagavat este cel de citeste tot [...]

Arborele şi şarpele* René Guénon

Arborele şi şarpele* René Guénon


Ianuarie 2012


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



Dacă reluăm acum simbolul şarpelui încolăcit în jurul arborelui, despre care am spus mai sus câteva cuvinte, vom constata că această figură este tocmai cea a elicei trasate în jurul cilindrului vertical din reprezentarea geometrică pe care am studiat-o. Arborele simbolizând "Axa Lumii", şarpele va figura deci ansamblul ciclurilor manifestării universale1; şi, într-adevăr, parcursul diferitelor stări este reprezentat, în unele tradiţii, ca o migraţie a fiinţei prin corpul acestui şarpe2. Cum acest parcurs poate fi considerat în conformitate cu două sensuri contrare (fie în sensul ascendent, spre stările superioare, fie în sensul descendent, spre stările inferioare), cele două aspecte ale simbolismului şarpelui, unul benefic şi altul malefic, se citeste tot [...]

Despre sacrificiu * Frithjof Schuon

Despre sacrificiu * Frithjof Schuon


Noiembrie 2011


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



1 Există un mod de purificare care priveşte chiar viaţa: sacrificiul; acesta trebuie să compenseze ceea ce s-ar putea numi, prin analogie cu ordinul moral, „transgresiunea existenţială” sau „păcatul cosmic”, adică însăşi manifestarea noastră în măsura în care ea pare să uzurpeze sau să contrazică, într-un mod oarecum „titanic” sau „luciferic”, Viaţa divină. Sacrificiul este ca o moarte voluntară şi simbolică în cadrul vieţii: tot ceea ce există „vibrează” între Principiu – care este „non-existenţă”, de vreme ce se situează dincolo de existenţa pe care El o determină – şi manifestare, care, dimpotrivă, tinde spre „existenţa totală”, fără ca de altfel s-o poată realiza niciodată, pentru că doar Princi citeste tot [...]

Intelectualitate şi civilizaţie*  Frithjof Schuon

Intelectualitate şi civilizaţie* Frithjof Schuon


Octombrie 2011


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



Intelectualitatea adevărată, deşi este cât se poate de „exactă” – deci cât poate fi de adecvat un reflex în raport cu ceea ce îl reflectă – e absolut independentă de ceea ce s-a convenit să se numească „ştiinţa exactă”, nefiind chiar deloc incompatibilă cu noţiuni contrare acestei ştiinţe; această ştiinţă, nu trebuie să se uite, nu caută exactitatea decât în faptele brute şi nu în conţinuturile lor universale. „Erorile ştiinţifice” datorate unei subiectivităţi colective – de pildă celei a genului uman ce vede soarele evoluând în jurul pământului – traduc un simbolism adecvat, şi în consecinţă „adevăruri”, acestea din urmă rămânând totuşi independente de simplele fapte care le vehiculează într-un mod cu t citeste tot [...]

Platon sau restaurarea intelectualităţii occidentale * Jean Borella

Platon sau restaurarea intelectualităţii occidentale * Jean Borella


August 2011


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



Nu e uşor de fixat o măsură exactă a importanţei lui Platon în istoria intelectualităţii occidentale: el este deopotrivă prea cunoscut şi necunoscut. Prea cunoscut (nu a dat naştere numele său unui adjectiv în limbajul curent?) pentru a aspira să se ia realmente contact cu o doctrină de o subtilitate extremă: fiecare îşi închipuie că ştie suficient despre ea, mulţumindu-se cu câteva idei pe care i le oferă cultura comună, de pildă cea a distincţiei între lumea sensibilă şi lumea inteligibilă dată chiar de formularea greacă: Kosmos noètos. Şi totuşi Platon nu a folosit niciodată această expresie1! Necunoscut pe de altă parte, pentru că o tradiţie universitară (ce datează în realitate din secolul XIX) a pretins că recunoaşte origine citeste tot [...]

Candva, poate il veti gasi pe Ren� Gu�non pe calea voastra...* Jean Borella

Candva, poate il veti gasi pe Ren� Gu�non pe calea voastra...* Jean Borella


Iunie 2011


Ren�-Jean-Marie-Joseph Gu�non s-a nascut in 1886 la Blois, in Franta. Dupa studii de matematica, incepe cautarea �cuvantului pierdut�, mai intai frecventand cercurile ocultiste, spiritiste, masonice si alte pseudo-scoli de initiere pentru a le combate teoriile, apoi instruindu-se cu maestri ai marilor religii traditionale � hinduismul, taoismul si islamul in special. In 1930, paraseste Parisul pentru Cairo, unde ajunge sa se stabileasca. In a doua lui casatorie, se insoara cu o localnica, se arabizeaza complet si duce o existenta cu totul musulmana intre Universitatea El-Azhar, revista El-Marifaah si isi continua opera despre traditia universala. Moare in 1951. De ce ramaneti in afara a ceea ce sunteti? Dupa Ren� Gu�non, destinatia oricarui om este sa ajung citeste tot [...]

Despre Galceava himerelor

Despre Galceava himerelor


Martie 2011


Autor: Florin MIHAESCU



O carte de reflectii si meditatii e cu atat mai interesanta si mai atragatoare cu cat e mai saraca in reflectie (de ordin psihologic si social) si mai bogata in meditatii (de ordin traditional si spiritual), ceea ce este cazul cu Galceava himerelor (Editura Herald, Bucuresti 2008) a dlui Daniel Hoblea. In plus, sinceritatea cu care autorul inlatura coaja ce acopera miezul, te face sa patrunzi in profunzimea intelectului care de multe ori atinge misterul Fiintei, semn si simbol al unei vieti inchinate cautarii esentialului, singurul ce poate da rost unei vieti care altfel se poate pierde printre himerele existentei. Cartea aceasta e cu atat mai veridica cu cat in lumea moderna meditatia e confundata cu reflectia, prima fiind o cautare a adevarului, cealalta urmarind si fiind atr citeste tot [...]

Despre traditie * Jean Borella

Despre traditie * Jean Borella


Februarie 2011


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



In sensul ei cel mai general, ideea de traditie este cea a unei identitati mentinute trecand printr-o alteritate. Precum se stie, cuvantul vine din latinescul tradere, contractie a lui trans (prin) si dare (a da), adica: a transmite, a livra. Totusi, nu orice donatie e in mod necesar traditie. Astfel, cand ii dam sa manance celui flamand, ceea ce ii dam, asimilat de destinatar, isi pierde identitatea, se integreaza in substanta corporala si dispare ca atare. Prin urmare, in ce priveste traditia, ceea ce e dat trebuie sa fie pastrat cu fidelitate, asa cum a fost primit, fara o alterare esentiala (unele alterari accidentale sunt inevitabile sau uneori chiar dezirabile). Insa nici pastrarea prin ea insasi nu e suficienta pentru a constitui traditia. Astfel, avaritia care acumule citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Simbolismul ţesutului* Ren Gunon

Simbolismul ţesutului* Ren Gunon


Ianuarie 2011


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



Există un simbolism ce se raportează in mod direct la ceea ce am expus pană acum, deşi i se dă uneori o aplicaţie care poate părea la prima vedere că se indepărtează puţin de problema noastră: in doctrinele orientale, cărţile tradiţionale sunt desemnate frecvent prin termeni care, in sensul lor literal, se raportează la ţesut. Astfel, in sanscrită, stra inseamnă in mod propriu "fir"1: o carte poate fi alcătuită dintr-un ansamblu de stra-şi, la fel cum o ţesătură este formată dintr-o asamblare de fire; tantra are deopotrivă sensul de "fir" şi "ţesătură", desemnand mai ales "urzeala" unei ţesături2. La fel, in chi citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Stiinta religiilor* Ren Gunon

Stiinta religiilor* Ren Gunon


Decembrie 2010


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



E momentul sa spunem aici cateva cuvinte despre stiinta religiilor, caci aceasta isi datoreaza originea tocmai studiilor indianistice; se observa imediat ca termenul religie nu este luat in acest caz in sensul exact pe care i l-am recunoscut. Intr-adevar, Burnouf, care pare a fi primul ce a denumit astfel aceasta stiinta, exclude morala dintre elementele constitutive ale religiei, pe care le reduce astfel la doua: doctrina si ritul; acest lucru ii permite sa introduca aici lucruri ce nu sunt legate de punctul de vedere religios, caci el recunoaste cel putin, pe buna dreptate, ca nu exista morala in Veda. Aceasta este, din start, confuzia stiintei religiilor, care pretinde sa reuneasca sub acelasi nume toate doctrinele traditionale, de orice natura ar fi in realitate; i citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Initierea si meseriile* Ren Gunon

Initierea si meseriile* Ren Gunon


Noiembrie 2010


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



Conceptia profana a stiintelor si artelor, am spus-o deseori, asa cum este in curs actualmente in Occident, e ceva foarte modern si implica o degenerescenta in raport cu o stare anterioara, in care acestea prezentau un caracter cu totul diferit. Acelasi lucru poate fi spus si despre meserii; de altfel, distinctia intre arte si meserii, sau intre artist si artizan, e si ea specific moderna, fiind nascuta de aceasta deviatie profana si neavand sens decat prin ea. Artifex-ul era pentru cei din vechime omul ce exercita, deopotriva, o arta sau o meserie; dar, la drept vorbind, acesta nu era nici artist nici artizan in sensul in care il au astazi aceste cuvinte; el era mai mult decat atat, pentru ca, la origine cel putin, activitatea sa era in legatura cu principii de un ordin citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Despre pelerinaje* Ren Gunon

Despre pelerinaje* Ren Gunon


Octombrie 2010


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



Recenta reproducere, in Voile dIsis, a remarcabilului articol al dlui Grillot de Givry despre locurile de pelerinaj, ne-a determinat sa revenim asupra acestei chestiuni, la care facusem aici cateva aluzii, fapt amintit de dl. Clavelle in prezentarea facuta acestui articol. Sa notam mai intai ca termenul latin peregrinus, din care provine pelerin, semnifica deopotriva calator si strain. Aceasta simpla remarca da loc deja la apropieri destul de interesante: intr-adevar, pe de o parte, unii companioni se califica drept trecatori iar altii straini, ceea ce corespunde tocmai celor doua sensuri ale cuvantului peregrinus (care se gasesc de altfel si in ebraicul gershn); pe de alta parte, in masonerie, chiar moderna si speculativa, incercarile simbolice ale initierii su citeste tot [...]

Studii şi documente despre isihasm* Michel Valsan

Studii şi documente despre isihasm* Michel Valsan


August 2010


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



II Din diferitele citate date mai sus rezultă că, in mediile in discuţie, binecuvantarea introductivă in practica isihastă este prezentată ca o iniţiere. Am remarcat o mărturie in acelaşi sens intr-un studiu apărut acum zece ani in Istina (numerele 3 şi 4, 1958, Boulogne-sur-Seine), intitulat Lavnement philocalique dans lOrthodoxie roumaine şi purtand in loc de semnătură indicaţia Un călugăr al Bisericii ortodoxe din Romania. Dl Scrima, intr-o menţionare a articolului apărută in Hermes1, a făcut cunoscut acum faptul că el este autorul studiului pomenit, şi cum există in paginile respective date ce pot fi evocate aici cu folos, avand un raport di citeste tot [...]

Mai exista posibilitati initiatice in formele traditionale occidentale?* Rene Guenon

Mai exista posibilitati initiatice in formele traditionale occidentale?* Rene Guenon


Iunie 2010


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



Se poate spune ca fiecare forma traditionala particulara este o adaptare a Traditiei primordiale (din care au derivat toate, mai mult sau mai putin direct) la anumite circumstante speciale de timp si de loc; ceea ce se schimba de la una la cealalta nu este nicidecum esenta insasi a doctrinei, care este dincolo de aceste contingente, ci doar aspectele exterioare pe care ea le imbraca si prin care se exprima. Rezulta de aici, pe de o parte, ca toate aceste forme sunt in mod necesar echivalente in principiu, si pe de alta parte, ca e avantajos in general pentru fiintele umane sa adere, pe cat posibil, la forma proprie mediului in care traiesc, fiindca aceasta trebuie in mod normal sa corespunda cel mai bine naturii lor individuale. Toate acestea au fost corect remarcate de cola citeste tot [...]

Initiere si internet * Wou Ming

Initiere si internet * Wou Ming


Mai 2010


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



Pentru a risipi unele confuzii observate pe noile suporturi de comunicare ce reflecta activitatile oamenilor din timpurile moderne, e necesar fara indoiala sa se aminteasca anumite date despre procesul initiatic. Dintr-un punct de vedere principial, initierea este un proces corespunzator unor legi inflexibile. Ea presupune trei etape1: Pregatirea exoterica, Initierea, Realizarea Spirituala, si trei puncte de reper2: Calificarea, Realizarea micilor mistere, Eliberarea. Cum a explicat Ren Gunon, nefacand decat sa reliefeze legile imuabile ale cailor initiatice comune tuturor popoarelor autentic traditionale, initierea apoi realizarea spirituala pretind prezenta efectiva a Influentelor Spirituale3 detinute de o Autoritate Spirituala regulata4, misionata sa apere calitate citeste tot [...]

Studii si documente despre isihasm* Michel Valsan

Studii si documente despre isihasm* Michel Valsan


Martie 2010


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



I HERMES 4 (NUMARUL despre Maestrul spiritual in marile traditii ale Occidentului si Orietului) a publicat un articol al dlui Andr Scrima, intitulat Traditia parintelui duhovnicesc in Biserica rasariteana**. Ne vom opri asupra lui, pentru a semnala un element documentar de un anume interes pentru studiile actuale despre isihasm. Dupa ce a vorbit, spre sfarsit, de linia staretilor de la Optina (Rusia centrala) ce urca pana la renovatorul isihast, stabilit in Moldova, Paisie Velicicovschi (1722-1794), autorul, arhimandrit al Patriarhiei Ecumenice, legat el insusi, se pare, de isihasm, spune in concluzia textului sau: Cuvantul de incheiere i-l vom cere unui alt Parinte spiritual, din linia staretului Paisie, foarte apropiat de zilele noastre (a fost rapit ucenicilor sai citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Drumul meu de la Dante la Gunon* Vintila Horia

Drumul meu de la Dante la Gunon* Vintila Horia


Februarie 2010


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



Vintila Horia Exista multe chei pentru a aborda opera lui Dante. Rne Gunon ne-a furnizat una: cea a ezoterismului, care face din Divina Comedie poemul prin excelenta din punctul de vedere al studiilor traditionale. Trebuie sa recunosc ca Dante a fost calauza mea dintotdeauna. Am invatat italiana, in tineretea mea timpurie, cu singurul scop de a-i citi in original opera de capatai. In urma consultarii majoritatii lucrarilor dedicate interpretarii Divinei Comedii, consider ca cele mai apropiate de spiritul poetului sunt, fara indoiala, cele ale lui Rne Gunon si Luigi Valli (erudit italian pe care autorul Marii Triade il citeaza in Ezoterismul lui Dante), la care trebuie adaugat studiul fundamental al spaniolului Asin Palacios, Dante si Islamul. Acesti autori propu citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Simbolism si antropomorfism* Ren Gunon

Simbolism si antropomorfism* Ren Gunon


Ianuarie 2010


Termenul simbol, in acceptiunea sa cea mai generala, se poate aplica oricarei expresii formale a unei doctrine, expresiei verbale ca si celei figurate: cuvantul nu poate avea alta functiune nici alta ratiune de a fi decat aceea de a simboliza ideea, adica in fond de a-i da, in masura posibilului, o reprezentare sensibila, de altfel pur analogica. Astfel inteles, simbolismul, care nu este decat folosirea de forme sau de imagini constituite ca semne ale ideilor sau ale lucrurilor suprasensibile (limbajul nefiind decat un caz particular al lui), este evident firesc spiritului uman, deci necesar si spontan. Exista la fel, intr-un sens mai restrans, un simbolism vazut, reflectat, ce cristalizeaza intr-un fel in reprezentari figurative invataturile doctrinei; si de altfel, int citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Ren Gunon despre crestinism

Ren Gunon despre crestinism


Decembrie 2009


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



Melchisedec nu este singurul personaj care, in Scriptura, apare cu dublul caracter de preot si de rege; in Noul Testament, intr-adevar, regasim de asemenea reunirea acestor functiuni in Regii-Magi, ceea ce poate da de gandit ca exista o legatura foarte directa intre acestia si Melchisedec, ori, in alti termeni, ca e vorba, in cele doua cazuri, de reprezentantii unei singure si aceleiasi autoritati. Or, Regii-Magi, prin omagiul adus lui Hristos si prin darurile pe care i le ofera, recunosteau in El, in mod expres, sursa acestei autoritati in toate domeniile in care ea se exercita: primul ii ofera aur si il saluta ca rege; al doilea ii ofera tamaie si il saluta ca preot; in sfarsit, al treilea ii ofera mirul sau balsamul incoruptibilitatii si il saluta ca profet sau Maestru sp citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Ren Gunon. Dante şi rozicrucianismul*

Ren Gunon. Dante şi rozicrucianismul*


Noiembrie 2009


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



Acelaşi reproş legat de insuficienţă pe care l-am formulat in legătură cu Rossetti şi Aroux poate fi adus şi lui liphas Lvi, care, deşi a afirmat un raport cu misterele antice, a văzut aici mai ales o aplicaţie politică sau politico-religioasă (ce nu are in ochii noştri decat o importanţă secundară), făcand mereu greşeala de a presupune că organizaţiile propriu-zis iniţiatice sunt direct angajate in luptele exterioare. Iată, intr-adevăr, ce spune acest autor in a sa Histoire de la Magie: S-au inmulţit comentariile şi studiile asupra operei lui Dante, dar nimeni, din cate ştim, nu i-a semnalat adevăratul caracter. Opera marelui ghibelin citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Ren Gunon, Călătorii extra-terestre in diferite tradiţii*

Ren Gunon, Călătorii extra-terestre in diferite tradiţii*


Octombrie 2009


Autor: traducere de Daniel HOBLEA



O problemă ce pare să-i fi preocupat mult pe majoritatea comentatorilor lui Dante este cea a surselor concepţiei sale despre coborarea in Infern, acesta fiind de asemenea unul din punctele in care apare cel mai clar incompetenţa celor ce n-au studiat aceste chestiuni decat intr-un mod cu totul profan. Intr-adevăr, există aici ceva ce nu poate fi inţeles decat printr-o anumită cunoaştere a fazelor iniţierii reale, şi acest lucru vom incerca să-l explicăm acum. Fără indoială, dacă Dante il ia pe Virgiliu drept călăuză in primele două părţi ale călătoriei sale, cauza principală este, cum toată lumea este de acord in a o recunoaşte, aminti citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Spiritus, Anima, Corpus*  Ren Gunon

Spiritus, Anima, Corpus* Ren Gunon


Septembrie 2009


Autor: traducere de Daniel HOBLEA



Diviziunea ternara este cea mai generala si in acelasi timp cea mai simpla ce se poate stabili pentru a defini constitutia unei fiinte vii, si in particular pe cea a omului, deoarece e evident ca dualitatea carteziana a “spiritului” si “trupului”, care s a impus oarecum oricarei gandiri occidentale moderne, n ar putea in niciun fel sa corespunda realitatii; am insistat deja destul de des in alta parte asupra acestor lucruri ca sa mai fie nevoie sa revenim acum asupra lor. Distinctia spiritului, sufletului si trupului a fost de altfel unanim admisa de toate doctrinele traditionale ale Occidentului din antichitate si Evul Mediu; faptul ca s a ajuns mai tarziu la uitarea ei pana la a nu se vedea in termenii “spirit” si “suflet” decat citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Cunoastere si actiune, Ren Gunon

Cunoastere si actiune, Ren Gunon


Iulie 2009


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



Am spus mai sus ca raporturile celor doua puteri - spirituala si temporala - trebuie sa fie determinate de cele ale domeniilor lor; readusa astfel la principiul sau, chestiunea ni se pare foarte simpla, fiind identica, in fond, celei a raporturilor intre cunoastere si actiune. S-ar putea obiecta la aceasta ca, dupa cele expuse, detinatorii puterii temporale trebuie de asemenea sa posede in mod normal o anumita cunoastere; dar, pe langa faptul ca nu o poseda, ci au primit-o de la autoritatea spirituala, aceasta cunoastere nu vizeaza decat aplicatiile doctrinei, nu si principiile; ea nu este deci, la drept vorbind, decat o cunoastere prin participare. Cunoasterea prin excelenta - singura ce merita cu adevarat acest nume in plenitudinea sensului sau - este cunoasterea principiilor citeste tot [...]

Rene Guenon, Hermes

Rene Guenon, Hermes


Iunie 2009


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



Vorbind inainte despre tradiţia hermetică**, precizam că ea nu se referă propriu-zis la o cunoaştere de ordin metafizic, ci doar la una de ordin cosmologic, inţeleasă de altfel in dubla sa aplicaţie macrocosmică şi microcosmică. Această afirmaţie, deşi nu este decat expresia strictului adevăr, nu a fost pe placul unora, care, văzand hermetismul prin propria lor fantezie, ar vrea să introducă totul in el in mod indistinct; e adevărat că aceştia nu ştiu deloc ce poate să fie metafizica pură Oricum, trebuie să se-nţeleagă bine că nu vrem prin asta să depreciem ştiinţele tradiţionale care ţin de hermetism, nici citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Influenta civilizatiei islamice in Occident * Ren Gunon

Influenta civilizatiei islamice in Occident * Ren Gunon


Februarie 2009


Autor: traducere de Daniel HOBLEA



Majoritatea europenilor nu au evaluat in mod exact importanta aportului primit de la civilizatia islamica, nici nu au inteles natura imprumuturilor de la aceasta civilizatie in trecut, unii mergand pana la ignorarea completa a tot ceea ce se raporteaza la ea. Asta deoarece istoria pe care au invatat-o falsifica faptele si pare sa fi fost alterata in mod voit asupra multor puncte. Acest invatamant isi afiseaza cu inversunare putina consideratie pe care i-o inspira civilizatia islamica, avand obiceiul sa-i reduca meritul de fiecare data cand i se prezinta ocazia. E important de remarcat ca istoria ce se preda in universitatile europene nu prezinta influenta in discutie. Dimpotriva, adevarurile ce ar trebui expuse pe acest subiect, fie predate fie in scris, sunt sistematic evit citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Ren Gunon. Recenzii la cateva din cărţile şi articolele lui Mircea Eliade*

Ren Gunon. Recenzii la cateva din cărţile şi articolele lui Mircea Eliade*


Ianuarie 2009


Mircea Eliade, Techniques du Yoga (Gallimard, Paris) In acest mic volum, care tratează succesiv despre doctrine, tehnici propriu-zise, despre raporturile dintre Yoga şi hinduism in general, şi in fine despre tehnica particulară de Yoga in budism şi in tantrism, găsim incontestabil mult mai multă inţelegere decat in majoritatea lucrărilor occidentale consacrate aceluiaşi subiect. Se remarcă numaidecat precauţia autorului de a pune constant intre ghilimele toate cuvintele ce i s-au părut pe bună dreptate improprii sau inadecvate subiectului tratat, şi pe care orientaliştii le folosesc dimpotrivă, in mod obişnuit, fără cea mai mică ezitare şi fără să ţ citeste tot [...]

Nasterea Domnului in texte esentiale

Nasterea Domnului in texte esentiale


Decembrie 2008


Autor: selectie de texte alcatuita de Daniel HOBLEA



* Cu adevarat, mare este taina dreptei credinte: Dumnezeu S-a aratat in trup (Sfantul Apostol Pavel). * Vazand Ziditorul ca piere omul pe care El, cu mainile Lui, il zidise, Sa pogorat aplecand cerurile si, intrupandu-Se din dumnezeiasca Fecioara, cu adevarat si pe de-antregul il zideste din nou (din Utrenia Nasterii Domnului). * Hristoase, oare ce-Ti vom aduce Tie pentru aceea ca de dragul nostru Te-ai aratat ca un om pe pamant? Fiecare din fapturile zidite de Tine Iti aduce multumire: ingerii, cantarea; cerurile, steaua; magii, darurile; pastorii, minunea; pamantul, pestera; pustiul, ieslea; iar noi, pe Maica Fecioara. Dumnezeule, Cel ce esti mai inainte de veci, miluieste-ne pe noi! (din Vecernia Nasterii Domnului). * Hristos se naste, slaviti- citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Craciunul  Nasterea Mantuitorului nostru Iisus Hristos

Craciunul Nasterea Mantuitorului nostru Iisus Hristos


Decembrie 2008


Autor: Daniel HOBLEA



Nasterea Ta, Hristoase, Dumnezeul nostru, rasarit-a lumii lumina cunostintei... Pentru oamenii zilelor noastre, nasterea unui copil constituie un eveniment cu totul deosebit, prilejul unei bucurii greu de exprimat in cuvinte. Dar, inainte de intruparea Fiului lui Dumnezeu, lucrurile nu stateau, intotdeauna, asa. Aproape toate triburile trace, bunaoara, aveau obiceiul sa-si planga nou-nascutii si sa se bucure pentru cei ce paraseau aceasta viata, considerata de stramosii nostri o adevarata vale a plangerii. Nici vechii greci nu o vedeau altfel: A nu se naste cineva intrece tot ce s-ar putea spune (Sophocles); sau: Cel mai bine pentru om este sa nu se nasca (Euripides). Pana si latinii citeste tot [...]

Ochiul Inimii* Frithjof Schuon

Ochiul Inimii* Frithjof Schuon


Noiembrie 2008


Ochiul, datorită corespondenţei sale deosebit de adecvate cu intelectul, se pretează in mod spontan, ca să spunem aşa, simbolismului tradiţional, şi se regăseşte, deşi in grade de importanţă foarte diverse, in limbajul simbolic al tuturor Revelaţiilor. Celelalte organe de simţ sau mai general facultăţile pe care le vehiculează sunt susceptibile, e adevărat, de aplicaţii analoage, dar de o importanţă mai puţin centrală s-ar putea spune: ele corespund mai degrabă unor funcţiuni distincte şi deci secundare ale inteligenţei, ori unor moduri fundamentale de receptivitate şi de asimilare cognitivă, ceea ce inseamnă că dovedesc citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Autoritate si ierarhie Ren Gunon

Autoritate si ierarhie Ren Gunon


Octombrie 2008


Autor: traducere de Daniel HOBLEA



In diferite epoci istorice, si chiar inainte de ceea ce s-a convenit sa se numeasca timpuri istorice, in masura in care putem s-o facem cu ajutorul marturiilor concordante furnizate de traditiile orale sau scrise ale tuturor popoarelor1, gasim indiciile unei opozitii frecvente intre reprezentantii a doua puteri, una spirituala si cealalta temporala, oricare ar fi fost de altfel formele speciale imbracate de aceste doua puteri pentru a se adapta la diversitatea circumstantelor, dupa epoci si tari. Asta nu inseamna, totusi, ca aceasta opozitie si luptele provocate de ea ar fi vechi de cand lumea, conform unei expresii de care se abuzeaza adeseori; aceasta ar fi o exagerare evidenta, deoarece, pentru ca ele sa se produca, a trebuit, dupa invatatura tuturor traditiilor, ca umanit citeste tot [...]

Tradiţia hermetică* Rene Guenon

Tradiţia hermetică* Rene Guenon


Iulie 2008


Autor: traducere de Daniel HOBLEA



Sub titlul La Tradizione Ermetica nei suoi Simboli, nella sua Dottrina e nella sua Ars Regia1, dl. J. Evola a publicat o carte interesantă in multe privinţe, dar care arată o dată in plus, dacă mai era nevoie, oportunitatea a ceea ce am scris recent despre raporturile iniţierii sacerdotale şi iniţierii regale2. Intr-adevăr, regăsim in ea afirmarea independenţei celei de-a doua, de care autorul vrea să lege tocmai hermetismul, şi ideea a două tipuri tradiţionale distincte, chiar ireductibile, unul contemplativ şi altul activ, care ar fi, intr-un mod general, caracteristice respectiv Orientului şi Occidentului. In consecinţă, avem anumite rezerve asupra interpretării date simbol citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Legea imuabilă*. Ren Gunon

Legea imuabilă*. Ren Gunon


Iunie 2008


Invăţăturile tuturor doctrinelor tradiţionale sunt, s-a văzut, unanime in a afirma supremaţia spiritualului asupra temporalului şi in a nu considera ca normală şi legitimă decat o organizare socială in care această supremaţie este recunoscută şi se traduce in relaţiile celor două puteri corespondente acestor două domenii. Pe de altă parte, istoria arată limpede că ignorarea acestei ordini ierarhice antrenează pretutindeni şi intotdeauna aceleaşi consecinţe: dezechilibru social, confuzia funcţiunilor, dominaţia elementelor din ce in ce mai inferioare, şi de aceea degenerescenţa intelectuală, uitarea principiilor transcendente mai int citeste tot [...]

Vremurile sumbre

Vremurile sumbre


Aprilie 2008


Autor: Mihnea CAPRUTA



Cosmosul se invarte turbionar spre sfarsitul rezidual. Sfarsitul acestei lumi trebuie insa considerat atat din punct de vedere macrocosmic cat si microcosmic. Fiinta umana participa la devenire, existand o relationare reciproca de influente intre micul si marele univers. Acest lucru este un fapt evident pentru orice individ care are cat de cat contact cu realitatea. Ceea ce putem percepe cu claritate - iar aceasta aperceptie nu face decat sa reflecte nivelul influentelor reciproce de care tocmai am amintit -, este o covarsitoare generalizare a ignorantei (avydia), ale carei manifestari grosiere pentru fiinta umana sunt frica, disperarea, insingurarea rupta de comuniunea pe verticala (aflandu-se asadar la antipodul recluziunii cenobite sau anahorete), durerea si moartea (1). Om citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Pesah  Pastele evreiesc 20-26 (27) aprilie 2008

Pesah Pastele evreiesc 20-26 (27) aprilie 2008


Aprilie 2008


Autor: Daniel STEJEREAN



Pesah reprezinta una din cele trei sarbatori pelerine (impreuna cu Savuot si Succot), in vremea cand pelerinajele la Templu erau pentru evrei o porunca : de trei ori pe an sa praznuiesti sarbatori in cinstea Mea (Ex. 23:14). Sarbatoarea este celebrata timp de sapte zile in Israel si opt zile in Diaspora, incepand cu 15 Nissan. Sarbatoarea de Pesah, ca de altfel toate sarbatorile evreiesti, are o dubla semnificatie: istorica si agrara. Semnificatia istorica consta in faptul ca Pesah comemoreaza Exodul israelitilor, sfarsitul robiei din Egipt. Semnificatia sa agrara este de celebrare a primaverii la inceputul secerisului de orz. Pesahul are cateva denumiri menite sa releve pluralitatea acestei sarbatori. Una din denumiri este hag ha-matot (Ex 12:15), nume care provine de citeste tot [...]

Invierea in texte esentiale

Invierea in texte esentiale


Aprilie 2008


Autor: Daniel HOBLEA



* Si Iisus i-a zis: Eu sunt invierea si viata; cel ce crede in Mine, chiar daca va muri, va trai (Ioan XI, 25). * Iar daca Hristos n-a inviat, atunci zadarnica este propavaduirea noastra, zadarnica-i si credinta voastra. (...) Dar nu!: Hristos a inviat din morti, parga celor adormiti. (...) Ca dupa cum toti mor in Adam, tot asa toti vor invia intru Hristos (Sf. Apostol Pavel). * Cerurile dupa cuviinta sa se veseleasca si pamantul sa se bucure! Si sa praznuiasca toata lumea cea vazuta si cea nevazuta; ca a inviat Hristos, Bucuria cea vesnica! Acum toate s-au umplut de lumina si cerul si pamantul si cele dedesubt. Deci sa praznuiasca toata faptura Invierea lui Hristos, intru Care s-a intarit Praznuim omorarea mortii, sfaramarea iadului si incepatura altei vieti vesni citeste tot [...]

Crestinism si initiere

Crestinism si initiere


Martie 2008


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



Crestinism si initiere Ren Gunon Nu avem intentia sa revenim aici asupra chestiunilor ce privesc caracterul propriu al crestinismului, deoarece credem ca, ceea ce am spus in acest sens in diferite ocazii, fie chiar mai mult sau mai putin incidental, ar fi cel putin suficient pentru a inlatura orice echivoc in aceasta privinta.1 Din pacate, a trebuit sa constatam in ultimul timp ca n-a fost asa, ci, dimpotriva, in spiritul unui numar destul de mare dintre cititorii nostri, s-au produs, in legatura cu acest subiect, confuzii mai degraba regretabile, ceea ce ne-a indicat necesitatea de a aduce din nou unele precizari asupra anumitor puncte. Nu putem face de altfel acest lucru decat cu regret, deoarece trebuie sa recunoastem ca n-am simtit niciodata vreo inclinatie de a trat citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Ren Gunon. Despre limbile sacre

Ren Gunon. Despre limbile sacre


Ianuarie 2008


Autor: traducere de Daniel HOBLEA



Am remarcat in trecere, de catva timp,1 ca lumea occidentala n-a avut la dispozitie o alta limba sacra in afara ebraicii; acesta este, la drept vorbind, un fapt destul de ciudat si care necesita cateva observatii; chiar daca nu are pretentia de a rezolva diferitele chestiuni ce se pun pe acest subiect, acest fapt nu este lipsit de interes. E evident ca, daca ebraica poate juca acest rol in Occident, e datorita filiatiei directe ce exista intre traditiile iudaica si crestina si a incorporarii Scripturilor ebraice in Cartile sacre ale crestinismului insusi; insa ne putem intreba cum se face ca acesta nu are o limba sacra care sa-i apartina in mod propriu, cazul sau aparand, printre celelalte traditii, ca realmente exceptional. In aceasta privinta, e important inainte de toate sa citeste tot [...]

Craciunul in texte esentiale

Craciunul in texte esentiale


Decembrie 2007


Autor: Daniel HOBLEA



Fecioara astazi, pe Cel mai presus de fiinta naste si pamantul pestera, Celui neapropiat, aduce. Ingerii cu pastorii slavoslovesc si magii cu steaua calatoresc. Ca pentru noi S-a nascut Prunc tanar, Dumnezeu Cel mai inainte de veci (Condacul Nasterii Domnului) Hristos Se naste, slaviti-L; Hristos din cer, intampinati-l; Hristos pe pamant, inaltati-va. Cantati Domnului tot pamantul! (Catavasiile Nasterii Domnului) Nasterea Ta Hristoase, Dumnezeul nostru, rasarit-a lumii lumina cunostintei; ca intru dansa cei ce slujeau stelelor de la stea s-au invatat sa se inchine Tie, Soarelui dreptatii si sa Te cunoasca pe Tine, Rasaritul cel de sus; Doamne, marire Tie! (Troparul Craciunului) Dumnezeu s-a facut om pentru ca noi, oamenii, sa ne indumnezeim (Sf. Vasile cel Mare). citeste tot [...]

Cumpăna ciclului

Cumpăna ciclului


Decembrie 2007


Autor: Mircea A. TAMAS



Gandirea sacră este o gandire circulară. Gandirea profană este liniară şi de aici anomalia modernă a progresului indefinit şi a evoluţiei victorioase spre nu se ştie ce. Este oarecum amuzantă această incredere oarbă in liniaritatea proceselor macro şi microcosmice, căci aceiaşi partizani ai liniarităţii au aplaudat biruinţa pămantului rotund (deci circular) asupra pămantului plat (liniar) dar, in acelaşi timp, s-au autolimitat la curtea din spatele casei ce pare liniară datorită razei de curbură relativ mari a pămintului. Apare aici analogia inversă sau ceea ce Ion Creangă defineşte in Povestea lui Harap Alb cu obişnuita-i m citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Problema satanismului*  Ren Gunon

Problema satanismului* Ren Gunon


Noiembrie 2007


Se ştie că nu se poate vorbi despre diavol fără a provoca, tuturor celor ce se mandresc că sunt mai mult sau mai puţin moderni, adică imensei majorităţi a contemporanilor noştri, zambete dispreţuitoare sau ridicări din umeri şi mai dispreţuitoare; şi sunt unii care, deşi au anumite convingeri religioase, nu sunt ultimii ce iau o asemenea atitudine, fie din simpla frică de a nu trece drept arieraţi, fie dintr-un motiv mai sincer. Aceştia, intr-adevăr, sunt mai obligaţi să admită in principiu existenţa demonului, dar ar fi foarte stanjeniţi să-i constate acţiunea efectivă; acest lucru ar deranja prea mult cercul de idei primite de-a gat citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Problema satanismului*  Ren Gunon

Problema satanismului* Ren Gunon


Noiembrie 2007


Se ştie că nu se poate vorbi despre diavol fără a provoca, tuturor celor ce se mandresc că sunt mai mult sau mai puţin moderni, adică imensei majorităţi a contemporanilor noştri, zambete dispreţuitoare sau ridicări din umeri şi mai dispreţuitoare; şi sunt unii care, deşi au anumite convingeri religioase, nu sunt ultimii ce iau o asemenea atitudine, fie din simpla frică de a nu trece drept arieraţi, fie dintr-un motiv mai sincer. Aceştia, intr-adevăr, sunt mai obligaţi să admită in principiu existenţa demonului, dar ar fi foarte stanjeniţi să-i constate acţiunea efectivă; acest lucru ar deranja prea mult cercul de idei primite de-a gat citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Problema satanismului*  Ren Gunon

Problema satanismului* Ren Gunon


Noiembrie 2007


Se ştie că nu se poate vorbi despre diavol fără a provoca, tuturor celor ce se mandresc că sunt mai mult sau mai puţin moderni, adică imensei majorităţi a contemporanilor noştri, zambete dispreţuitoare sau ridicări din umeri şi mai dispreţuitoare; şi sunt unii care, deşi au anumite convingeri religioase, nu sunt ultimii ce iau o asemenea atitudine, fie din simpla frică de a nu trece drept arieraţi, fie dintr-un motiv mai sincer. Aceştia, intr-adevăr, sunt mai obligaţi să admită in principiu existenţa demonului, dar ar fi foarte stanjeniţi să-i constate acţiunea efectivă; acest lucru ar deranja prea mult cercul de idei primite de-a gat citeste tot [...]

Problema satanismului* (II) Rene Guenon

Problema satanismului* (II) Rene Guenon


Octombrie 2007


Autor: Daniel HOBLEA



De altminteri, satanismul, chiar conştient, se caracterizează intotdeauna printr-o răsturnare a ordinii normale: el ia pe dos doctrinele ortodoxe, inversand anumite simboluri sau formule; practicile vrăjitorilor nu sunt, in cele mai multe cazuri, decat practici religioase realizate de-a-ndoaselea. Ar fi lucruri foarte interesante de spus despre inversarea simbolurilor; nu putem trata acum această chestiune, dar ţinem să arătăm că acesta este un semn care inşeală rareori; vom spune doar că, după cum inversarea este cu intenţie sau nu, satanismul poate fi conştient sau inconştient8. Astfel, in secta carmeleană intemeiată in secolul trecut de Vintras, folosirea unei cruci inversate este citeste tot [...]

Iniţiere şi Pelerinaj

Iniţiere şi Pelerinaj


Septembrie 2007


Autor: Mihnea CĂPRUŢĂ



Intregul Cosmos e o panză in ale cărei interstiţii străpunge Acul Divin ca a Şaptea Rază a Soarelui Spiritual (susumnā) insăiland in ochiuri firul Sinelui sūtrātmā. O astfel de verticalitate ne poartă pe orizontala spirei unei stări de conştiinţă, şi suntem predestinaţi la indefinitudinea acestei libertăţi relative. Să notăm insă că indefinitul este in el insuşi realmente indefinit, cu alte cuvinte limitele sale se situează la graniţa unei libertăţi superioare; altfel spus, cu cat expansiunea unei stări de fiinţă e mai pronunţată, cu atat limitele deschid calea spre un nivel de realitate super citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Muhyi Ad Din Ibn Arabi  Calea Iubirii

Muhyi Ad Din Ibn Arabi Calea Iubirii


Septembrie 2007


Autor: Mircea A. TAMAS



Traditia hindusa, cea care a pastrat cel mai bine adevarurile primordiale, afirma ca drumul initiatic spre Centru, spre Principiul Suprem este, in esenta, o calatorie bazata pe Cunoastere, dar, in afara caii cunoasterii pure, jnana-marga, exista si altele, cum ar fi, bhakti-marga, calea iubirii divine. Calea iubirii are ca scop final dobandirea nemuririi si unirea spirituala cu Principiul absolut cand Iubitul, Dragostea si Iubita se confunda; or, o astfel de realizare solicita implicit prezenta Cunoasterii si trebuie subliniat ca procesul initiatic al iubirii divine se aplica unui amant gnostic care cunoaste prin iubire ca Totul este Unul, ca el, cel care iubeste, este de fapt Fiinta suprema si ca iubita este, la fel, Fiinta suprema. Spune Meister Eckhart: Ceea ce omul i citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Problema satanismului*Ren Gunon

Problema satanismului*Ren Gunon


Septembrie 2007


Autor: traducere de Daniel HOBLEA



Se stie ca nu se poate vorbi despre diavol fara a provoca, tuturor celor ce se mandresc ca sunt mai mult sau mai putin moderni, adica imensei majoritati a contemporanilor nostri, zambete dispretuitoare sau ridicari din umeri si mai dispretuitoare; si sunt unii care, desi au anumite convingeri religioase, nu sunt ultimii ce iau o asemenea atitudine, fie din simpla frica de a nu trece drept arierati, fie dintr-un motiv mai sincer. Acestia, intr-adevar, sunt mai obligati sa admita in principiu existenta demonului, dar ar fi foarte stanjeniti sa-i constate actiunea efectiva; acest lucru ar deranja prea mult cercul de idei primite de-a gata in care s-au obisnuit sa se miste. Avem aici un exemplu al acelui pozitivism practic la care am facut aluzie mai inainte: conceptiile rel citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Iniţierea feminină şi iniţierile meseriei*Ren Gunon

Iniţierea feminină şi iniţierile meseriei*Ren Gunon


August 2007


Autor: traducere de Daniel HOBLEA



Ni s-a atras adeseori atenţia că, in formele tradiţionale occidentale ce subzistă in prezent, nu există pentru femei nici o posibilitate de ordin iniţiatic, mulţi intrebandu-se care pot fi cauzele acestei stări de lucruri, foarte regretabilă desigur, dar care ar fi fără indoială şi mai greu de remediat. Asta ar trebui de altfel să dea de gandit celor ce-şi imaginează că Occidentul i-a acordat femeii un loc privilegiat pe care nu l-a avut niciodată in nici o altă civilizaţie; acest lucru e adevărat poate in anumite privinţe, insă mai ales in sensul că, in timpurile moderne, el a făcut-o să iasă din rolul său normal, permiţandu-i să citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Remarci asupra numelui Adam*Ren Gunon

Remarci asupra numelui Adam*Ren Gunon


August 2007


Autor: traducere de Daniel HOBLEA



In studiul nostru despre locul tradiţiei atlante in Manvantara, spuneam că semnificaţia literală a numelui Adam este roşu, şi că se poate vedea aici unul din indiciile legăturii tradiţiei ebraice cu tradiţia atlantă, care a fost cea a rasei roşii. Pe de altă parte, confratele nostru Argos, in interesanta sa cronică despre sange şi cateva din misterele sale, ia in considerare pentru numele Adam o derivaţie ce poate părea diferită: după ce a amintit interpretarea obişnuită conform căreia el ar insemna scos din pămant (adamah), autorul se intreabă dacă n-ar proveni mai degrabă din cuvantul dam sange; insă această diferenţă nu citeste tot [...]

Fagaduinta lui Dumnezeu

Fagaduinta lui Dumnezeu


August 2007


Autor: Roxana CRISTIAN



In Exod este descrisa cu multe amanunte lucrarea dumnezeiasca de recuperare a fiilor lui Israel care implinisera muncile cumplite ale Egiptului si ajunsesera la limita suportabilitatii existentei, extra-starii, adica a celei mai din afara stari de fiinta. Cand a fost insa poruncita uciderea copiilor de parte barbateasca a Israelului, intunericul atenta la insasi esenta vietii si atunci, cum Dumnezeu nu vrea moartea pacatosului, ci sa se intoarca si sa fie viu, poporul lui Israel nu numai ca n-a fost omorat ci, prin grija Providentei, "se inmultea si se intarea" (Iesirea, 1,20). Cand valurile Nilului se involburau sa inece pe nou-nascutii lui Israel, Moise a plutit intr-un cos pe deasupra apelor si a fost cules de insasi fata Faraonului. Aici s-ar putea pune intrebarea de ce toc citeste tot [...]

Barzakh (II)

Barzakh (II)


August 2007


Autor: Mihnea CĂPRUŢĂ



Am vorbit intr-un studiu anterior (1) despre funcţiunea mediatoare, heraldică, nodală a simbolului şi despre originea sa non-umană. De asemenea, am afirmat că o abordare corespunzătoare a acestuia conduce spre o sublimare gnoseologică şi deci spre deschiderea unor posibilităţi de inţelegere, cu alte cuvinte de existenţă, necunoscute in starea anterioară. Am exclus astfel orice finalitate estetizantă, plasand-o chiar printre cele mai secundare contingenţe, fără insă a o infirma ca posibilitate. Totodată, am afirmat calitatea universală a simbolului, infirmand aşadar orice provenienţă individuală a acestuia, făcand astfel, in mod implicit, o distinc citeste tot [...]

Armonia Lumii

Armonia Lumii


August 2007


Autor: Florin MIHĂESCU



Cand vezi peste tot atata dezordine, cand eşti asurzit de zgomotul motoarelor şi gălăgia mulţumii, cand te simţi impresurat pe de altă parte de indiferenţă şi chiar de ură şi violenţă, atunci te intrebi ce rost mai are să vorbeşti de armonie? Dar dacă există cuvantul, deşi astăzi e căzut in derizoriu, el trebuie să fi avut candva un rost şi un sens! Poate că trebuie să ni-l reamintim ca să-l inviem, cel puţin pentru cei care mai au urechi de auzit, să-l scoate din uitare printr-un salvator anamnesis!1. Candva, cand timp nu era incă, lumea a inceput. Şi chiar după prima zi a Genezei, Creatorul a gandit că toate erau bune f citeste tot [...]

Cartea formarii

Cartea formarii


Mai 2007


Autor: Mircea A. TAMAS



Sepher Yetsira, Cartea Formarii, este un text sacru al Kabbalei . Prezentam mai jos cele mai semnificative verseturi, insotite de scrieri cabalistice conexe. Conform celor 32 de cai misterioase ale Intelepciunii, Yah, Stapanul Armatelor, Dumnezeu-viu si Regele Lumii, El Shaddai, compatimitor si datator de har, superior si suprem, salasluind etern in cele Inalte, si Numele Sau este sacru, a gravat si a creat lumea Sa prin 10 sephiroth-uri belima si 22 de litere fundament: 3 mame si 7 duble si 12 simple. 10 sephiroth-uri belima, precum numaratoarea pe degete, cinci contra cinci, si Alianta Unicului indreptata spre mijloc. 10 sephiroth-uri belima, 10 si nu 9, 10 si nu 11 . Intelege prin intelepciune, invata prin inteligenta. Cunoaste esenta lucrurilor si reasaza Formatorul pe citeste tot [...]

Notice: iconv() [function.iconv]: Detected an illegal character in input string in /home3/nefasoft/public_html/cs/includes/functions2.php on line 26

Ren Gunon - Simbolismul teatrului*

Ren Gunon - Simbolismul teatrului*


Mai 2007


Autor: Traducere de Daniel HOBLEA



Am comparat inainte confuzia unei fiinte cu manifestarea sa exterioara si profana cu aceea ce s-ar comite identificand un actor cu un personaj caruia ii joaca rolul; pentru a face sa se-nteleaga in ce masura este exacta aceasta comparatie, sunt necesare aici cateva consideratii generale despre simbolismul teatrului, desi ele nu se aplica intr-un mod exclusiv la ceea ce tine de domeniul initiatic. Desigur, acest simbolism poate fi corelat caracterului prim al artelor si meseriilor, care aveau o valoare initiatica prin faptul ca erau legate de un principiu superior, din care au derivat cu titlu de aplicatii contingente, nedevenind profane, cum am explicat adeseori, decat ca urmare a degenerescentei spirituale a umanitatii in cursul mersului descendent al ciclului sau istoric. Se p citeste tot [...]

Sfanta Maria Mare

Sfanta Maria Mare


Aprilie 2007


Autor: Mihnea Capruta



Maica Domnului, inainte de a fi devenit Mamă de Dumnezeu in umanitatea Sa, a fost Mamă de Dumnezeu in divinitatea Sa, şi naşterea pe care I-a dat-o in divinitatea Sa este figurată prin naşterea pe care Dumnezeu a avut-o in Ea ca Om Meister Eckhart And as we wind on down the road Our shadows taller than our soul There walks a Lady we all know Who shines White Light and wants to show How everything still turns to Gold And if you listen very hard, The tune will come to you at last When all is One and One is all To be a Rock and not to roll Page, Plant - Stairway to Heaven In Omul şi devenirea sa după Vēdānta Gunon transmite următoarele: Puruşa este pentru ansamblul unui domeniu format de o treapt& citeste tot [...]

Invierea in texte esentiale

Invierea in texte esentiale


Martie 2007


Autor: Daniel HOBLEA



Ziua Invierii, sa ne luminam, popoare, Pastile Domnului, Pastile! Ca din moarte la viata si de pe pamant la cer, Hristos Dumnezeu ne-a trecut pe noi, Cei ce-I cantam cantare de biruinta. () Hristos a inviat din morti! O, Pastile cele mari si preasfintite, Hristoase O, intelepciunea lui Dumnezeu si Cuvantul lui Dumnezeu si Puterea Da-ne noua mai adevarat sa ne impartasim cu Tine, In Ziua cea neinserata a Imparatiei Tale. Hristos a inviat din morti! (Din Canonul Invierii) * Sa praznuim sarbatoarea aceasta atat de mare si de luminata a Invierii Domnului, nu numai cu prisos de bucurie, ci si cu prisos de evlavie. Caci Domnul a inviat, si a inviat si lumea dimpreuna cu El, si legaturile mortii s-au rupt prin Inviere. Adam a pacatuit si a murit. Dar citeste tot [...]

Esecurile lamentabile ale oamenilor moderni

Esecurile lamentabile ale oamenilor moderni


Martie 2007


Autor: Mihnea CAPRUTA



text compus de mihnea capruta, discipol al Intunecimii Stralucitoare, surghiunit si imblator prin vremuri spurcate. spre cinstea si intarirea tuturor celor putini ce traiesc cu ochiu destept ca-n beciurile Zmeaului Balaur V I T R I O L V M Ne simtim datori - iar asta nu in virtutea vreunui spirit civic de care ne-am simti de-a dreptul straini, daca nu l-am considera mai intai de toate total ridicol in ceea ce presupune el acum, in prezentul jalnic al unui cotidian materialist, regicid si paricid ce a confiscat cu agresivitatea si brutalitatea-i specifice notiunea de realitate ne simtim, astfel spunand, datori sa demascam, cu fiecare ocazie ce ni se va acorda, falsul cotidian, pe care-l traim fiecare din noi si care paraziteaza existenta umana a fiecarui individ modern. citeste tot [...]

CALEA ELIBERARII, dupa Shankara

CALEA ELIBERARII, dupa Shankara


Martie 2007


Autor: Mircea A. TAMAS



Acesta ATMA BODHA este dedicat cautatorilor de Libertate care, prin asceza (tapas) lor indelungata s-au purificat de dorinte, dobandind pacea si linistea . Dintre toate caile spre Eliberare, cunoasterea (spirituala, initiatica) este singura directa la fel de importanta ca focul pentru bucatar; fara ea, Libertatea nu poate fi obtinuta. Nefiind opusa ignorantei, karma (actiunea rituala) n-o distruge. Datorita ignorantei, Sinele (Atma) apare voalat, acoperit; prin indepartarea ignorantei, Sinele va straluci prin El insusi, precum soarele dupa disparitia norilor. Jivatma este amestecat cu ignoranta. Prin practica constanta a caii cunoasterii, jivatma devine pur. Samsara este plin cu placeri si neplaceri si alte cupluri contrarii. Ca si visul, acestea par reale; dar trezindu citeste tot [...]