Aboneaza-te la newsletter



Contact

Zalău, Piaţa 1 Decembrie 1918, nr. 11, Sălaj, România

0260/612870

0260/612870



Filmografiile Simonei: The Mountain Between Us (2017)

Filmografiile Simonei: The Mountain Between Us (2017)

Ianuarie 2018

Sigur, putem fi cârcotași și putem glumi spunând că, indiferent de dezastru, predictibil, Kate Winslet va supravieţui dacă avem ca punct de referinţă pentru cariera ei cinematografică arhicunoscutul Titanic (1997) în care a interpretat rolul lui Rose. Desigur, continuând gluma vizavi de filmul anterior menţionat am putea cu oarecare scepticism să nu dăm aceleași șanse partenerului ei. În cazul de faţă, deși desenul filmului e în mare parte același (un accident), partenerul de film e diferit. Idris Elba aduce cu sine ceva din șarmul britanic în rolul lui Ben Bass, un neurochirurg, care acceptă propunerea unei jurnaliste/fotografe, Alex (Kate Winslet) de a găsi un mijloc alternativ de transport aerian după ce zborurile spre Baltimore au fost anulate din cauza condiţiilor meteorologice. Ambii au motive întemeiate (o operaţie urgentă și dificilă/ propria nuntă) care-i determină să se urce într-un avion privat, destul de șubred, pilotat de Walter (Beau Bridges), în care urcă – drept însoţitor – și labradorul acestuia. În zborul peste culmile înzăpezite, pilotul va suferi un atac cerebral și avionul se va prăbuși. De fapt, acţiunea propriu-zisă va consta în lupta pentru supravieţuire pe care o dau pasagerii. Cârcotași fiind, am spune că filmul alunecă lin spre un final previzibil și că desigur, la un moment dat tensiunea erotică își va face simţită prezenţa anticipând o eventuală poveste de dragoste.
Regizorul, Hany Abu-Assad, valorifică romanul lui Charles Martin, publicat în 2010, păstrând titlul acestuia, dar modificând parţial numele personajelor, precum și meseria eroinei. Aparatul de fotografiat va constitui unul din instrumentele necesare supravieţuirii lor, dar va întipări în memoria fotografică și câteva, chiar dacă puţine, instantanee care vor asigura continuitatea legăturilor personale de la finalul filmului. De altfel, unul din meritele filmului este tocmai această calitate extraordinară a imaginii, amintind oarecum de cumplita mare albă din The Revenant (2015). Multe dintre scene sunt filmate în Vancouver, Canada. Muntele este în fapt încercarea pe care fiecare dintre noi, eroi în propriul nostru film, o avem de trecut. Maiestuos și sălbatic, muntele cere curaj și depășirea propriilor limite fizice și mai ales mentale. Ben și Alex sunt răniţi, dar în pofida acestui lucru, dacă vor să supravieţuiască trebuie să caute ajutor, să coboare muntele, să îndure frigul și să se apere. Fiecare dintre eroi aduce cu sine pe munte și un bagaj emoţional propriu care iese la suprafaţă uneori aspru precum culmile peste care trec, alteori casant, resemnat, precum gheaţa care se crapă sub picioarele protagonistei. Filmul are momente tensionate, dar și salvări aproape convenabile. Uneori încetinește subit, alteori aleargă repede, neverosimil. Nu dialogurile dau farmec filmului și, în privinţa aceasta, trebuie să punctez un minus. Poate mi se pare mie doar că tumultul sufletesc se revarsă inevitabil și în cuvinte, că furia, deznădejdea, frica – spre deosebire de resemnare – au nevoie să fie, măcar fragmentar, verbalizate. Idris poartă prin personajul său o platoșă emoţională pe care femeia de lângă el încearcă s-o pătrundă. Kate reușește prin personajul său să dea o notă ușor comică în momente răzleţe în care răspunsurile sale amintesc de lumea caldă, gălăgioasă și ludică din care au plecat.
 Câinele e tușa de înduioșare pe care regizorul, pe urmele scriitorului, o aruncă dulceag publicului. Poate că acesta este unul din motivele pentru care filmul, deși nu excelent ca tensiune dramatică, predictibilitate, e excelent pentru o seară de iarnă petrecută împreună cu familia. E parte din categoria aceea de filme care după vizionare ne dau o stare de bine, un fel de căldură interioară care persistă o zi-două. 
Hany Abu-Assad e la prima încercare de acest fel. Subiectele tratate anterior au fost mult mai serioase, sociale ori politice, de multe ori pliate pe moștenirea sa culturală palestiniano-olandeză: Omar (2013), Paradise now (2005), Nunta Ranei (2002). Le puteţi considera invitaţii cinematografice. Acesta însă e un film relaxat, respirabil, plăcut, dincolo de intriga sa dramatică. 
 Scenariul a fost scris de Chris Weitz și J. Mills Goodloe, primul semnând scenariul Busolei de aur (2007) și Totul despre băieţi (2002), iar cel din urmă fiind cunoscut pentru Secretul lui Adaline (2015) ori Maverick (1997).
Muntele dintre noi e un film de vacanţă de iarnă. E un film pentru familie.

Autor: Simona Ardelean