Aboneaza-te la newsletter



Contact

Zalău, Piaţa 1 Decembrie 1918, nr. 11, Sălaj, România

0260/612870

0260/612870



Anatomia generozității

Anatomia generozității

Noiembrie 2017

Rareori am întâlnit în literatură un personaj mai pregnant decât Emerenc din romanul Ușa de Magda Szabó, apărut în 1987, tradus la noi de Andrei Dósa (Editura Allfa, 2015). Scriitoarea (1917-2007) a avut interdicție de publicare vreo zece ani, iar premiul Baumgarten din 1949 i-a fost retras din motive politice. După reabilitare, cărțile sale au fost traduse în multe limbi și a primit chiar Prix Femina Etranger. Magda Szabó crede că treaba scriitorului este să-i facă pe oameni „să deschidă bine ochii atunci când au luat-o pe un drum greșit”.
Romanul Ușa (semi-autobiografic, deoarece Magda a avut în realitate o menajeră) dezvăluie relația complexă dintre o scriitoare și menajera Emerenc, care nu avea încredere în nimeni, muncea pe brânci și ținea închisă ușa casei pentru cei din jur. Totuși, la un moment dat, Emerenc începe să dezvăluie scriitoarei fragmente din trecutul său, ba chiar o invită o dată dincolo de ușă. „Mai exact aleșilor le reveneau firimiturile încrederii” – crede scriitoarea. Toți o iubeau și o respectau pe Emerenc, chiar câinele Viola (excelent …personaj), în ciuda durității ei, sub care se ascunde o umanitate rănită, o generozitate calculată. Emerenc are curajul adevărului crud, criticând și moralizând: „Dumneata nu pricepi lucrurile simple, întotdeauna vrei să intri prin spate, când acolo ușa e-n față”. Nu prea are încredere nici  în artiști, adică „dacă ați fi într-adevăr artiști, atunci totul ar fi adevărat, iar cuvintele voastre ar face copacii să se miște”.
Scriitoarea e adesea impulsivă, nerăbdătoare, iar Emerenc aparține oamenilor simpli, trecuți prin încercări capitale, sceptici în fața credinței. Cu siguranță, cele două personaje sunt complementare. Scriitoarea se alătură celorlalți, atunci când Emerenc se îmbolnăvește. S-o fi lăsat acolo, ca să nu fie scoase la iveală secretele prin forțarea ușii? A trădat-o, chiar dacă fapta ei însemna prețuire și compasiune? „Am lăsat-o să fie dată în vileag în singurul moment rușinos, mânjit de boală din viața ei. Cum ar putea fi explicată anatomia milostiveniei ei, care a populat casa cu animale?”
În 2012 regizorul Szabó István a ecranizat Ușa, cu Helen Mirren (Emerenc) și Martina Gedeck (Magda). Actrița Helen Mirren e uluitoare, se contopește cu rolul, într-o metamorfoză impunătoare. Excelent finalul, când acolo în cimitir se iscă o furtună, de parcă spiritul lui Emerenc împiedică oamenii să se apropie de mormântul ei. Apoi, deodată, natura se liniștește, iar fata salvată de Emerenc pe vremuri poate ajunge la mormânt. Împăcarea și iertarea s-au produs miraculos.

Autor: Alexandru Jurcan