Aboneaza-te la newsletter



Contact

Zalău, Piaţa 1 Decembrie 1918, nr. 11, Sălaj, România

0260/612870

0260/612870



Proză în albie poetică

Proză în albie poetică

Octombrie 2017

Joi, 28 septembrie 2017, a început o nouă sesiune a Cenaclului Literar „Silvania”, şedinţă găzduită de Casa de Cultură a Sindicatelor şi deschisă de preşedintele Cenaclului, scriitorul Marcel Lucaciu. Invitată a fost eleva Iris Kiraly din clasa a XII-a de la Colegiul Naţional „Silvania”, Zalău, care s-a remarcat la mai multe ediţii a Concursului de Creaţie „Iuliu Suciu”, anul trecut obţinând premiul I la secţiunea proză. Destin facturat de Univers, Sărutul care a dat viaţă Universului au fost textele selectate pentru a fi lecturate. Poetul Daniel Hoblea remarcă registrul afectiv în care au fost scrise prozele, un melanj între limbajul dorinţei în notă adolescentină şi concepte din diferite domenii ale cunoaşterii. Omul trăieşte acut aspiraţia spre universal, iar din această perspectivă sunt recognoscibile unele teme din proza eliadescă, într-un registru mai sentimental, de asemenea recurenţa unor obsesii mitologice, a unor termeni din ocultism, care îngreunează fraza, prea lungă pe alocuri, nuanţează scriitorul Daniel Hoblea. Se disting pecetea adolescentină cu intuiţii notabile, revolta legată de condiţia umană, zbaterea între cei doi poli: universal şi particular, proza cu o oază de poezie. Poetul şi prozatorul Ion Piţoiu-Dragomir surprinde discrete influenţe în proza lui Iris, notaţii comparabile cu proza de factură filosofică a lui Eminescu, Eliade, Macedonski şi chiar Gellu Naum, din „Zenobia”. Se remarcă deopotrivă nota eseistică, uşor confesivă în prozele citate, iar profesoara Voichiţa Lung apreciază sensibilitatea, cuvântul frumos, care îmbracă discursul narativ al lui Iris.
Scriitorul Marcel Lucaciu surprinde curgerea melodioasă într-o albie poetică a prozelor, limbajul ales, îngrijit, deopotrivă expresivitatea unor fragmente cu adevărat poetice: „stinge-mi, te rog, o stea şi rămâi pe sub pleoape”. Registrul prozelor este adolescentin deoarece are ca temă erosul, însă nimic nu este siropos, ci dimpotrivă se pot surprinde maturitatea artistică şi stilistică, de asemenea complexitatea scriiturii, care pare un mozaic de eseu, jurnal, mitologie. Discursul eseistic şi filosofic necesită totuşi o limpezire, concluzionează poetul Marcel Lucaciu. 
Imelda Chinţa nuanţează incipitul ex abrupto, care dezvăluie cititorilor direcţia prozelor, şi anume erosul, iar din punct de vedere formal, grupajul este unul mai aproape de proza eseistică. Se disting dimensiunea reflexivă a textelor, inflexiunile existenţialiste şi mitologice, care sunt în esenţă un malaxor al stărilor, al neliniştilor specifice vârstei adolescentine, camuflate într-un discurs confesiv. 

Autor: Imelda Chinţa