Aboneaza-te la newsletter



Contact

Zalău, Piaţa 1 Decembrie 1918, nr. 11, Sălaj, România

0260/612870

0260/612870



Filmografiile Simonei: The Circle (2017)

Filmografiile Simonei: The Circle (2017)

Septembrie 2017

Minimalismul unuia dintre posterele care prezintă filmul The Circle a funcţionat ca un impuls vizual pentru vizionarea sa. Un cerc-amprentă – ca un fel de labirint fără ieșire, fiindcă roșul din firul Ariadnei e disipat în însăși construcţia acestuia – lasă loc presupunerilor și aţâţă curiozitatea posibililor spectatori printr-un tag-line: cunoașterea e bună, dar să știi totul e și mai bine. Dedesubt, o adresă de web te trimite la site-ul pe care cei care se ocupă de marketingul filmului l-au creat. Acolo poţi vedea trailerul, un sinopsis, numele producătorilor, al regizorului (James Ponsoldt), distribuţia rolurilor, numele autorului romanului de la care filmul pornește (Dave Eggers), o galerie de imagini. Dar pentru că am început cu imaginea trebuie să amintesc faptul că posterul despre care scriu e o versiune alterată a copertei romanului sursă. Acolo cercul seamănă cu un nod chinezesc care se închide perfect, fluid în ideea de infinit oglindit. Posterul filmului prezintă însă o cale de ieșire și asta pentru că scenariul taie din carnea cărţii și simplifică narativul propunând și un alt final.
În galeria de pe site, imediat sub sinopsis e o imagine care o prezintă pe Emma Watson (interpretând-o pe Mae) mergând alături de Karen Gillan (Annie, membră a celor 40). Desigur, prezenţa Emmei ar putea fi unul dintre motivele pentru care cineva ar vrea să vadă filmul de la bun început: actriţa are darul de a alege roluri interesante care-i valorifică potenţialul actoricesc versatil, dar care au și priză la public (în fond, cu toţii o cunoaștem datorită Hermionei din seria Harry Potter, pe care a interpretat-o din 2001 și până în 2011, Sam în The Perks of Being a Wallflower - 2012 un film pe care-l recomand cu căldură, din comedia atipică This is the end - 2013 sau interpretând-o recent pe Belle în Frumoasa și bestia - 2017). Dar Emma este o actriţă interesantă și datorită convingerilor sale, a cărţilor pe care le risipește prin staţii de metrou pentru educarea socială a publicului și poate tocmai de aceea filmul acesta pare că i se potrivește ca o mănușă. În imaginea despre care vă vorbesc, Emma (Mae) pare un ucenic timorat, confuz care pășește alături de un iniţiat încrezător, Annie, prietena sa din copilărie. Aceasta din urmă reușește să-i facă rost de un interviu la compania social-media cea mai puternică unde e recrutată datorită potenţialului său neexploatat. Cu gesturi largi și un sacou profesional, Annie o interpretează explicativ pe tânără într-o lume care pare o versiune soft a distopiei Orwelliene. Variantele lumilor distopice sunt, de altfel, dacă privim doar ecranizarea romanului lui Margaret Atwood, The Handmaid’s Tale un trend cinematografic într-o lume care se hrănește cu angoasa colectivă și propune ca alternativă exerciţii de mindfulness.
La începutul romanului său, Eggers îl citează pe Steinbeck (La est de Eden) vorbind despre lipsa limitei, a graniţei raportate la viitor. E tocmai ceea ce Cercul face, împrumutând trăsături ale tuturor platformelor media: dominând media digitală, controlează și urmărește activitatea utilizatorilor săi până într-acolo încât, treptat, ideea de intimitate este eliminată pentru un bine general. Tonurile sunt mai calde decât în Black Mirror, dar ușor recognoscibile în societatea contemporană. Dorind să devină un angajat model, Mae se robotizează, preocupările devin superficiale și informaţiile împărtășite prin reţea voalează o lipsă de conexiune umană reală. Un incident nefericit îi dă ideea unuia dintre fondatori, carismaticul Eamon Bailey (Tom Hanks) să-și promoveze una dintre inovaţiile tehnologice, o cameră minusculă care înregistrează în timp real tot ceea ce se întâmplă. Transparenţa totală este însă o monedă cu două feţe, iar filmul alunecă încet spre un Truman Show. Diegesisul filmului nu e suficient de puternic, scăpările sunt observabile, dar ideea de bază poate să constituie subiectul unor discuţii polemice mustoase. Obsesia pentru date (rating, statistici, sondaje privind nivelul de satisfacţie a clientului, activităţi aparent opţionale, pereţi de sticlă, brăţări biometrice, subsoluri care stochează date) nu mai ţin de domeniul S.F. Secretele sunt minciuni, spune Cercul. Așa o fi?
În opoziţie cu ele, apele întinse pe care Mae vâslește cu caiacul său în sesiunile sale private și rare, amintesc de un alt fel de conexiune pe care, prinși în mundanul digitalizat, o eludăm.

Autor: Simona Ardelean