Aboneaza-te la newsletter



Contact

Zalău, Piaţa 1 Decembrie 1918, nr. 11, Sălaj, România

0260/612870

0260/612870



Singurătatea femeilor

Singurătatea femeilor

Aprilie 2017

Regizorul polonez Tomasz Wasilewski a realizat în 2016 un film cutremurător: Statele unite ale iubirii, în care joacă Marta Nieradkiewicz, Magdalena Cielecka, Julia Kijowska etc. Suntem în Polonia din 1990, într-o lume ce se vrea nouă, însă atmosfera e corozivă, sufocantă. O lume debusolată, în cădere liberă, într-o derută a blocurilor reci, cenușii. Lipsa comunicării e flagrantă. Cele două femei se salutau de șase ani pe palier, fără să-și vorbească. Iubirea e sacrificată de porniri carnale efemere. Nuditatea ca metaforă. Violența se înscrie în vidul noncomunicării. 
Un merit incontestabil îl are imaginea semnată de al nostru Oleg Mutu, care realizează o distanțare prin imagini reci, printr-o stilistică elaborată ce-i este proprie și inconfundabilă. Singurătatea purulentă a femeilor domină filmul. Marasmul reînnoirii cu casete video închiriate, cu exerciții de revigorare în piscine, cu slujbe religioase prelungi ori săli profesorale îmbâcsite de fum, nu poate gestiona fragilitatea sufletelor. Noaptea cade grea peste blocurile înghesuite, cu geamuri slab luminate, iar femeile sunt filmate din spate, într-un mers ostil, de parcă pe umerii lor tronează un destin anchilozat.
În sfârșit, femeia în vârstă recurge la un șiretlic prin care s-o abordeze pe vecina tânără, iar când o invită la cină, sumedenia de canari invadează masa. În ciuda păsărilor, colții singurătății rod implacabil. Fata cea frumoasă cade pradă fotografului pervers, care se masturbează peste corpul ei adormit și beat. Totuși, funcționează o solidaritate feminină, atunci când vecina cu păsările vine și-i spală trupul pângărit, după care se duce acasă și stă goală pe pat, așa dizgrațioasă și disperată, în timp ce fata s-a trezit și vomează zgomotos. Trupuri dezbrăcate de speranțe, dar dornice să se arate în tot adevărul interior. Directoarea unei școli se întâlnește sporadic cu medicul văduv, neștiind cum să-l mai rețină, iar o femeie căsătorită are fantasme cu preotul cel tânăr. Regizorul construiește un filon axial și se distanțează de personaje, fără vreo empatie afișată. Film emblematic pentru țările ieșite din comunism, care vor totul, într-o lipsă acută de anduranță.

Autor: Alexandru Jurcan