Aboneaza-te la newsletter



Contact

Zalău, Piaţa 1 Decembrie 1918, nr. 11, Sălaj, România

0260/612870

0260/612870



Plasa și gâzele

Plasa și gâzele

Februarie 2017

Scriitoarea Tracy Chevalier, născută în 1962, a plecat din America și s-a stabilit la Londra, iar în 1997 publică primul roman: Albastru pur. Succesul a venit furtunos în 1999, cu cartea, celebră deja, Fata cu cercel de perlă. Anii trecuți a apărut la Polirom un alt roman al său – Îngeri căzători, o frescă a Angliei edwardiene, cu destinele a două familii, care se împletesc involuntar, cu sufragiul femeii etc.
În 2003 regizorul Peter Webber ecranizează Fata cu cercel de perlă. Rolul pictorului Vermeer (1632-1675) e interpretat de Colin Firth, iar Scarlett Johansson e Griet, menajera-inspiratoare. Filmul excelează prin culori, costume, prin reconstituirea Olandei din secolul 17. Lumină, colorit, rafinament, detalii, obiecte de epocă, piața, nopțile cu bărci și făclii. Mai apoi Geniul și casa lui învălmășită. Arta și cotidianul feroce, dur. O soție ranchiunoasă, 11 copii, o soacră omniprezentă, servitori, datorii, încrâncenări. Vermeer picta doar două tablouri pe an. Patronul său, libidinosul Van Ruijen, îl umilește adesea. Sosirea menajerei Griet în casa pictorului înseamnă un imbold de creație, o afecțiune tacită, nemărturisită. Vermeer o învață să amestece culorile, să observe. Soacra acceptă de dragul producerii tabloului. Pentru că Griet va poza în secret pentru capodopera Fata cu cercel de perlă. Arta și sacrificiul. Vermeer îi găurește urechea pentru aplicarea cercelului. Metaforă emoționantă, cu sensuri multiple. „Ești ca o gâză în plasa lui… toți suntem…” – îi spune lui Griet soacra pragmatică. Iată șemineul, tăcerea din salon, Vermeer cu paharul de vin în mână, soacra în negru, nevasta cu cutia cu bijuterii, Griet punând masa – ca un tablou vivant, cu amestecul febril al destinelor. Aici e viața anostă, dar în atelierul de sus colcăie perenul, durabilul, esența. 
La 19 ani, actrița Scarlett Johansson e perfectă în rolul lui Griet: ochi mari, buze umede, o uimire perpetuă, tăcere, timiditate, frică. Precum o umbră răscolitoare, o „gâză” mesager, coborâtă parcă din cortegiul îngerilor fragili.

 

Autor: Alexandru Jurcan