Aboneaza-te la newsletter



Contact

Zalău, Piaţa 1 Decembrie 1918, nr. 11, Sălaj, România

0260/612870

0260/612870



Cartea Sălajului din inimă a Mariei V. Croitoru

Cartea Sălajului din inimă a Mariei V. Croitoru

Octombrie 2016

(„Poveştile cu care mi-am adormit copiii”, Ed. Singur, 2016)
 
Din paradigma etnofolcloristică și a lexicologiei, expertizele Mariei V. Croitoru, transfigurate admirabil în „Povestirile Caterinei” (Editura Singur, 2015), probează și în cartea de față o vocație a scrisului cumva poliedric, româno-testamentar, util mai ales învățământului. 
Imelda Chința observase această vocație, dinamică a regresiunii în spațiul mitic originar al poveștii... („Cărticica cu povești”, Ed. Eikon, 2010), iar editorul Editurii Inspirescu (Satu Mare, 2014) autenticitatea firescului de a exprima lumi imaginare... Am adăuga unicitatea vizionară a venerabilei autoare.
Semnificația originii – a Sălajului – este a paideumei natale, ultra genomică (v. Leo Frobenius), iar forța creativă vine din anima, din inima și din arderile cu lumină divinatorie ale Feminismului românesc, de fapt ubicuu în omenime...
Remarcabilă, de asemenea, este fibra de rezistență a acestui tip de comunicare elevată, impregnată de poiesis noiesis.
Avem așadar semnificația Sălașului, cel de Sus (celest) şi Cel de Jos (omenesc) în arealul tradițional al României istorice, perene, între Pater și Mater. De ce nu Maytrei eliadesc?
*
Expertiza pre-facerii cărții – mai la propriu, a studiului, este de o empatie deplină, în oglindă.
Aşa se face că volumul „Poveştile cu care mi-am adormit copiii” al Mariei V. Croitoru menţine atenţia, captează şi incită imaginaţia, mângâie sufletul şi vorbeşte minţii, aşa cum trebuie s-o facă orice basm. Genul epic al basmului cult românesc se îmbogăţeşte cu acest volum cu un titlu care nici pe departe nu trebuie înţeles ca un substitut de somnifer, din contră, trebuie văzută şi apreciată exact latura aceea în care Binele învinge Răul.
În actuala ecuație – pare-se revizuită – a relativității timpului (v. Rezonanța Shuman) – acest studio se adaugă fascinant celui mai patrimonial al Basmului cult ispirescian Tinerețe fără bătrânețe și viață făr’ de moarte, echivalent cercetărilor din domeniu din alte literaturi, dar cu un plus misterios de intuiție. Amintirile sunt anamnezice, deloc selective, paranoicane…
Capitolele sunt cumva portaluri, labirintul românesc îl clarifică pe cel eladic. Fervoarea scrierii Mariei V. Croitoru este rar egalabilă, de unde savoarea comunicării-cuminecării. Nu avem teroarea care a generat capodopera O mie și una de nopți… Dimpotrivă, o bucurie fără margini de a fi, a mai fi… Rostuirea redevine divinație, miraj și mirare a cuvintelor, după Blaga… Trimiteri colaterale: (Basmele Românilor, M. Vulcănescu, L. Șeineanu etc.).
Câteva titluri, ca părți din întreg, sunt literalmente semnificante: trandafirul roz (rosicrucian?, vezi Umberto Eco, Numele trandafirului), Piatra fermecată (v. Înșiră-te mărgărite, Orientul, Egiptul, Elitis, crustalogia, etc.), Sânziana (Diana Consanguina?), Chiorul (diavolul, ciclopul etc.), Alindor (Alinătorul de doruri, vs Alienatul), al finalului fericit: nunta… Evenimentul este cel cosmic, manifestat şi în microcosmic – vezi teoria lui Niels Bohr ș.a. 
O splendoare de carte!

Autor: Eugen Evu