Aboneaza-te la newsletter



Contact

Zalău, Piaţa 1 Decembrie 1918, nr. 11, Sălaj, România

0260/612870

0260/612870



Carol și lumea irațională

Carol și lumea irațională

Martie 2016

Patricia Highsmith (1921-1995) și-a început cariera cu benzi desenate, după care a început să scrie romane, unele dintre ele fiind ecranizate de Hitchcock (Necunoscutul din Nord-Expres) și de Minghella (Talentatul domn Ripley). În 1952 a publicat, sub pseudonimul Claire Morgan, romanul The Price of Salt (Carol), cu un subiect destul de riscant pentru acei ani (iubirea dintre două lesbiene). Scriitoarea însăși a iubit mai multe femei, dar și pisicile, plus sutele de melci din grădina sa. Prietenul său Graham Greene considera că ea a creat o lume „originală, irațională, opresivă, închisă, în care pătrundem aproape fără voia noastră, cu un sentiment personal de pericol”.
În 2000, Phyllis Nagy a adaptat romanul Carol, construind un scenariu incitant, cu dialoguri verosimile. Iată că în 2015 regizorul Todd Haynes se încumetă să realizeze filmul Carol, utilizând scenariul lui Nagy, lucrând cu actrițele Cate Blanchett și Rooney Mara. Povestea e simplă, aproape banală, fără scene erotice fierbinți, cum am văzut în La vie d′Adèle de Kechiche, unde carnalul și senzualul se îmbinau în tablouri renascentiste, iar gurile stârneau sentimente și senzații puternice. Acolo, cele două personaje se despărțeau din cauza diferențelor sociale, dar în Carol primează soarta fetiței, deoarece soțul cere custodia permanentă.
Abia după o oră și ceva are loc o atingere între cele două femei. Secvența e mai degrabă poetică, fără vreo intenție hard. Atracția se bazează pe un magnetism reținut, sugerat, fără stridențe. Cu toate acestea, filmul trenează, e prea lung. Nu există nimic explicit, ceea ce înseamnă, desigur, o calitate, plus jocul nuanțat și rafinat al celor două actrițe. Păcat că nu s-a mizat pe concentrarea narativului, ori pe vreo scenă meritorie, inefabilă.

Autor: Alexandru Jurcan