Aboneaza-te la newsletter



Contact

Zalău, Piaţa 1 Decembrie 1918, nr. 11, Sălaj, România

0260/612870

0260/612870



Femeia în arta socialistă

Femeia în arta socialistă

Martie 2016

O expoziție tematică 
Curator: Szabó Attila, şef secţie artă 
Colaborator: drd. Victor Horaţiu Cioban, istoric de artă

În perioada 4 noiembrie 2015 – 30 ianuarie 2016 a avut loc la Muzeul de Artă „Ioan Sima” vernisajul expoziţiei FEMEIA ÎN ARTA SOCIALISTĂ. Organizată de Muzeul Judeţean de Istorie şi Artă Zalău, conceptul expoziţional a reunit obiecte de artă provenite de la Complexul Muzeal Arad, Muzeul Judeţean Satu Mare, Muzeul de Artă Cluj-Napoca şi Muzeul din Zalău. 
Reflectând asupra subiectului feminin din reprezentările artistice ale perioadei istorice între 1945-1989, expoziția a prelucrat o temă generoasă și din ce în ce mai cercetată de istoria artei contemporane: feminitatea în artă. 
Utilizat oarecum neadecvat, dar cu trimiteri clare la contextul politic reflectat în aceste opere, folosim sintagma artă socialistă în sensul exclusiv al artei plastice din perioada 1945-1989, puternic determinată de ideologia socialistă impusă de regimurile politice, înşirând opere tematice cu subiect feminin care prezintă accente ferme de propagandă. 
În cadrul artei angajate politic sau social (în spirit socialist) abordările subiectului feminin şi tratarea figurii umane feminine prinde o conotaţie aparte: în cele mai multe cazuri această FEMEIE este o persoană sobră, accentuate fiindu-i caracteristicile ce o definesc la nivelul rolului îndeplinit în mecanismul societăţii noi (socialiste). Prin urmare, atribuţiile sale fizionomice, psihologice sau de pregătire culturală vor fi mare parte sau aproape total estompate. De remarcat motivul foarte des al baticului – un accesoriu aproape de nelipsit al figurii femeii în iconografia socialistă. Acesta o va însoţi în toate ipostazele ei de MAMĂ, MUNCITOARE, ŢĂRANCĂ, COLECTIVISTĂ, TOVARĂŞE, PURTĂTOARE DE FUNCŢIE, STUDENTĂ, CERCETĂTOARE, ALEGORIE LA PACE, VICTORIE, ELIBERARE, REPUBLICĂ ETC. Vor lipsi, deci, din acest cadru reprezentările de nud, deoarece acestea – neinterzise, oarecum tolerate – nu aveau conotaţie socială utilizabilă politic-propagandistic. 

Provenienţa pieselor
Piesele selectate au fost realizate în perioada 1950-1975, apariţia lor în cadru muzeal datorându-se unor achiziţii locale sau unor transferuri realizate de muzee. Circuitul piesei de la autor la muzeu se realiza pe calea achiziţiei directe de la sursă, ori donaţia directă a artistului, sau urma traiectoria dirijată de Comitetele pentru cultură și artă ale sfaturilor populare regionale sau judeţene. Acestea supravegheau circulaţia pieselor de artă începând de la autori sau uniunile artiştilor plastici până la prezenţe expoziţionale şi plasarea lor ulterioară în depozitul de expoziţii din Bucureşti, urmată apoi de distribuţia acestora în muzeele din ţară. 
Pictura, grafica şi sculptura – genuri clasice ale artelor plastice – erau folosite foarte des în „cultura” cu accente de propagandă. Multe dintre operele prezentate în expoziţie au fost probabil realizate sub semnul acceptului şi al colaborării cu regimul, sau constituie pur şi simplu compromisuri necesare la optimizarea carierei artistice individuale. 

Retrospecţia şi cercetarea 
Arta socialistă – cu toate tematicile tipice – a ajuns să pară acum, la o distanţă temporală de sfert de veac, oarecum ridicolă, aidoma unei farse de prost gust, perceput ca un fenomen lipsit de orice criteriu al valorii. Însă, pe plan plastic, nu sunt rare piesele de reală valoare artistică, deşi compromise de subiectul ales. 
În cazul unor cercetări ştiinţifice obiective a acestei jumătăţi de secol (din ce în ce mai multe în ultima vreme), aprofundarea în analiza fenomenului artistic pare a nu fi deloc de prisos. Demersul reuşeşte să desluşească aspecte surprinzătoare ale artei acelei epoci, contribuind cu noutăţi la discursul teoriei artei şi al antropologiei culturale. Una dintre acestea poate fi specificul condiţiei femeii în societatea socialistă între teorie şi realitate – văzută prin reprezentările artistice ale epocii.  

Autor: Szabó Attila