Aboneaza-te la newsletter



Contact

Zalău, Piaţa 1 Decembrie 1918, nr. 11, Sălaj, România

0260/612870

0260/612870



Oamenii-lupi

Oamenii-lupi

Februarie 2016

Tocmai am terminat lectura romanului Femeia de pe scări de Bernhard Schlink, Editura Polirom, 2015, traducere de Gabriela Eftimie și, deodată, am avut o dorință subită să revăd filmul Europa de Lars von Trier. Cu siguranță, grație celor două personaje feminine: Irène și Katharina. Femeia din cartea lui Schlink – Irène – a fugit din R.F.G. și se ascunde. Ce fel de trecut vrea să ascundă? La fel, Katharina lui Trier dorește să uite de oamenii-lupi, e mereu tracasată, într-o Germanie plină de răni, abia ieșită din război, abulică și bezmetică.
Iată un Lars von Trier rotund, organizat, tulburător. Filmul Europa gravitează în jurul vocii naratorului (Max von Sidow). E singura voce din off din toate filmele văzute de mine, care-și găsește justificarea totală, într-un sine qua non de zile mari: „Ascultați vocea mea… Cu ajutorul ei vei intra adânc în Europa. Număr până la zece… concentrează-te… (imagine: șinele trenului în mers)… nu uita de umilință… ești în Germania de după război…” Joacă în film Jean-Marc Barr, Barbara Sukowa, ba chiar Lars von Trier în rolul evreului. 
Trenul (Zentropa) e metafora clară a unui Germanii debusolate. Imaginea sepia se colorează uneori fragmentar, pe porțiuni, în sensul vreunei sublinieri – ba apa din vană, roșie din cauza sângelui, ba un chip în mulțime. Auzim: „Ești în tren și nu poți coborî… vezi germani care omoară germani… Călătorești prin noaptea germană…” Atât de percutantă e vocea care folosește persoana a doua, adresându-se lui Leopold, americanul devenit responsabil în vagonul de dormit, încât mi-ar fi plăcut să scriu acest articol în acel stil, adică: vedeți slujba de Crăciun din 1945, amestecați-vă între oamenii plini de ninsoare, frigul vă pătrunde în oase… Să auziți obsedanta muzică ritmat-angoasantă din film. Să nu uitați vreodată de umilință. Să observați că ritmul poematic sporește fiorul epic și suspansul.

Autor: Alexandru Jurcan