Aboneaza-te la newsletter



Contact

Zalău, Piaţa 1 Decembrie 1918, nr. 11, Sălaj, România

0260/612870

0260/612870



Călugărița lui Diderot

Călugărița lui Diderot

Ianuarie 2016

 Figură complexă a iluminismului francez, autor al celebrei Enciclopedii, Denis Diderot (1713-1784) a scris și romanele Jacques fatalistul, Nepotul lui Rameau, Călugărița. Deși a redactat La Religieuse în 1780, cartea a fost publicată postum, în 1796.
 Regizorul Guillaume Nicloux (nu uităm filmul său Răpirea lui Houellebecq), atras de atitudinea anticlericală a lui Diderot, a realizat în 2015 filmul Călugărița. Acțiunea se petrece în 1765, când Suzanne, la 16 ani, e forțată de familie să meargă la mănăstire. I se cere acolo să cultive o singură iubire – pentru Isus. Suportă umilințe, privațiuni, fără să se oprească din revolta fățișă, dintr-o luptă înverșunată pentru evadare, spre obținerea libertății. Sora Christine (Louise Bourgoin) sintetizează în portretul său ipocrizia religioasă, invidia, îngustimea de caracter. O închide pe Suzanne într-o celulă umedă, după ce a obligat-o să calce pe sticlă pisată. Ceea ce o ține „trează” pe Suzanne este terapeutica scrisului. Ea notează totul, apoi ascunde manuscrisul, care va ajunge dincolo de ziduri și va pregăti eliberarea fetei. Actrița Pauline Etienne reușește la cei 26 de ani să joace impecabil și emoționant rolul Suzannei, fără vreo doză de edulcorare. De altfel, regizorul evită orice umbră melodramatică, într-un film extrem de modern, în ciuda secolului descris. Cu sobrietate, în ritm de clopot, călugărițele par o armată inertă. Personalitățile dispar sub haina monahală, iar frica de superiori estompează elanul creștinesc.
 Da, fanatismul e actual, însă regizorul nu insistă, nu punctează suficient. Oare lumea aceea s-a perpetuat? Biserica are aceeași putere? Fricile contemporane întăresc puterea credinței, se construiesc biserici, mănăstiri, bigotismul se perpetuează. În acest sens, propunerea lui Nicloux merită atenție. Păcat că toate costumele călugărițelor sunt impecabile, curate, scrobite. Am putea crede că atâta curățenie ascunde un revers monstruos. Nu știu dacă regizorul a raționat astfel.

Autor: Alexandru Jurcan