Aboneaza-te la newsletter



Contact

Zalău, Piaţa 1 Decembrie 1918, nr. 11, Sălaj, România

0260/612870

0260/612870



Filmografiile Simonei: Cea mai bună ofertă (2013)

Filmografiile Simonei: Cea mai bună ofertă (2013)

Noiembrie 2015

Vă propun o altă întâlnire cu Giuseppe Tornatore. Şi nu va fi cea din urmă pentru că regizorul – şi în egală măsură – şi scenaristul filmului de astăzi are multe de oferit. Oarecum, filmele lui au ceva dintr-un ochean întors sau, dacă preferaţi, ceva dintr-un caleidoscop ale cărui piese colorate proiectează un Sine multicolor. Chiar acum, scriind, am deja în minte, dorit, următorul său film, Femeia necunoscută sau poate L’uomo delle stelle. Să revin.

Cea mai bună ofertă (The Best Offer) prezintă metamorfoza emoţională a unui licitator şi colecţionar de opere de artă. În ochii celorlalţi, Virgil Oldman (interpretat de Geoffrey Rush) este un personaj rigid, automatizat, de o distincţie şi o eleganţă stranie, respectat, dar nu şi iubit. Nelipsitele mânuşi de piele, atitudinea desuet-aristocratică, concizia dialogurilor m-au făcut să mă gândesc la zbaterea cafenie a unei molii în apropierea unui şifonier vechi. Viaţa sa are ritmul unui ceasornic elveţian, însă departe de ochii cunoscuţilor, Virgil, are o viaţă secretă. O viaţă populată de imagini fantaste ale unor femei ireale, veşnic tinere, fixate pe pânză parcă anume pentru delectarea vizuală a unui colecţionar care le substituie unor femei reale pe care nu le-a cunoscut niciodată. Pentru el, dragostea se rezumă la dragostea pentru artă. Contactul uman îl dezgustă, ferindu-se să atingă obiectele altora. Femeile sunt o imensă necunoscută.

Toate acestea până într-o zi în care primeşte un telefon de la o viitoare clientă. Descendentă a unei familii bogate, femeia vrea să vândă o casă prea mare şi o serie de obiecte vechi care nu-i folosesc şi pe care nu le poate întreţine. Pentru prima dată Virgil face o excepţie şi, în loc să-şi trimită unul dintre asistenţi pentru a face evaluarea, se oferă să o facă chiar el. Ieşirea din ritmul egal se dovedeşte a da naştere unei mişcări de domino. Femeia nu vine la întâlnirile planificate, dar lasă în casă diverse piese din ceea ce pare un mecanism vechi. Intrigat, Virgil persistă şi o descoperă dincolo de unul dintre pereţii frescă pe femeia misterioasă, ascunsă privirilor celorlalţi din pricina unei chinuitoare agorafobii.

O poveste de dragoste? Mai degrabă o poveste de viaţă despre limite, fantasme şi anxietate, despre înşelăciune şi regrete, dar şi despre speranţă. Şi mai ales despre obsesie/posesie şi pasiune. Un film despre un colecţionar cu o viaţă sterilă care se transformă din contemplator în personaj activ, care se umanizează prin suferinţă. Despre această umanizare vorbeşte mai ales ultima scenă, croită pe tipicul operei aperta. Întâlnirea din Praga la care Virgil o aşteaptă pe femeie stă sub semnul misterului. Cafeneaua este decorul perfect: pe de o parte, e interiorul perfect al ceasornicului după care funcţionează metaforic protagonistul, pe de altă parte – aşezat la o masă în interiorul mecanizat al acestei cafenele – e omul care a decis să-şi abandoneze masca. Dar este omul complet sincer? Virgil nu-i spune nimic femeii despre automaton, cea mai valoroasă piesă de colecţie şi despre automaton n-am să scriu nici eu pentru a nu devoala prea mult din subiectul filmului.

Ce pot să spun însă? Că filmul a fost nominalizat de douăzeci şi unu de ori şi a câştigat optsprezece premii, că filmul e creat pe paliere multiple care invită la vizionare şi revizionare şi că jocul actoricesc al lui Geoffrey Rush merită toate laudele. Un rol la fel de bun a mai avut doar în The King’s Speech (Discursul regelui, 2010) şi în The book Thief (Hoţul de cărţi, 2013, adaptare după romanul lui Markus Zusak). 

Şi un ultim detaliu interesant: coloana sonoră e asigurată de Ennio Morricone cu care colaborează frecvent (Malèna, 2000; Femeia necunoscută, 2006; Baaria, 2009) şi cu care va colabora şi la filmul ce va fi lansat abia în ianuarie, 2016, Corespondenţa şi pe care, după ce aţi vizionat Totul va fi bine şi Cea mai bună ofertă, îl veţi aştepta, ca şi mine, cu sufletul la gură.

 

Autor: Simona Ardelean